Typ: Vyklad
79558:úkol
- Popis portálu
Tato část popisu slouží k základní orientaci pro práci s portálem EDURAMA.
Podrobnější popis je uveden v části 3. „Postup práce při využívání dalších funkcí u úkolů“.
................................................................................................................................................
Po kliknutí (otevření) části ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
se objeví základní přehled této části = KNIHOVNA
Ta obsahuje 5 pod sebou seřazených polic (oddílů)
Police (oddíly) knihovny obsahují KNIHY ty obsahují úkoly(počet)
- Člověk a jeho svět 11 knih (jednotlivé) 837
- Další VO 1.st.ZŠ 6 knih 219
- Cesta k udržitelnému rozvoji 14 knih (soubor úkolů) 549
- Vzdělávací obory 2.st.ZŠ (SŠ) 8 knih (uspořádání podle VO) 549
- Průřezové téma - příklady 2 knihy
Každá police (oddíl) obsahuje různý počet částí = KNIHY
Knihy v jednotlivých policích (oddílech) mají různé uspořádání.
- Knihy v polici „Člověk a jeho svět“ (VO na 1.st. ZŠ)
Celkem 11 knih – každá kniha má 3 základní okruhy informací – a v rámci těchto okruhů jsou jednotlivé kapitoly obsahující úkoly.
- okruh: úkoly k vyvozování základních informací o „daném pojmu (tj.názvu knihy – např. VODA)“
- okruh : úkoly týkající se významu a využívání „daného pojmu“ lidmi
- okruh : úkoly ukazující na potřebu a možnosti ochrany vztahující se k „danému pojmu“
Knihy v polici „Člověk a jeho svět“ zahrnují celkem 837 úkolů. Jsou seskupeny do kapitol = úkoly vždy v jednom řádku.
Jednoduché a stručné úkoly (každý pouze na základní jednu plochu obrazovky) žáky vybízejí k využívání zkušeností, k pozorování a porovnávání různých objektů, k zakládání a objasňování jednoduchých pokusů, ke sledování okolí a následnému vyvozování a vyjadřování odpovědí. K osvojování a rozvíjení znalostí tak dochází nikoliv pasivním přijímáním informací, ale aktivním způsobem. Úkoly jsou provázeny vtipnými kresbami i řadou fotografií k podchycení zájmu žáků. Nová slovní označení věcí a jevů nejsou žákům pouze sdělena, ale žáci je samostatně získávají luštěním tajenek, což podněcuje jejich lepší zapamatování.
K úkolům v jednom řádku (kapitole) je samostatně pod následující značkou
uveden text, který si žáci řešením úkolů vyvodili = podstata interaktivního vzdělávání (žáci řeší úkoly a následně jsou vyvozené poznatky shrnuty v podobě textu = obráceně, než u tradičních učebnic, kde je východiskem výklad učitele).
- Knihy v polici: Další vzdělávací obory 1. st. ZŠ
Tato část obsahuje příklady úkolů, které rozvíjejí informace z jednotlivých knih VO „Člověk a jeho svět“ v dalších vzdělávacích oborech 1.st. ZŠ . kterými jsou Český jazyk, Anglický jazyk, Výtvarná výchova, Matematika, IT a Pracovní výchova.
Úkoly vyhovují požadavkům uvedených vzdělávacích oborů (VO) pro 1.st.ZŠ, jak jsou uvedeny v RVP a zároveň žákům připomínají přírodu, ŽP člověka, vzájemné vztahy apod.
Celkem zatím 219 úkolů
- Knihy v polici : Cesta k udržitelnému rozvoji (pro 2.st. ZŠ – SŠ)
Ve 14. knihách je celkem obsaženo 549 tematických souborů úkolů
Úkoly navazují na 1.stupeň ZŠ a vycházejí z požadavků RVP na vzdělávací obory přírodovědné i humanitní. Jak je vidět z názvů jednotlivých knih, úkoly v této polici nejsou rozděleny podle tradičních vyučovacích předmětů.
Jsou naopak netradičně uspořádány do celku, který má přispět k vytváření propojené základny pojmů potřebných pro komplexní pochopení vztahů člověka a jeho životního prostředí a ukázat důležitost vnášení mezioborových přístupů a integrace do tradiční soustavy vzdělávání.
Jednotlivá témata knih obsahují řadu otázek a úkolů. K odpovědím má žák možnost využívat nejen své zkušenosti a již získané znalosti, ale i návodné stručné texty (a učí se tak pozorně a s porozuměním číst), motivační a odborný obrazový doprovod (schemata, grafy, mapy, fotografie, přehledy, atlasy, apod.), doporučené využití matematických příkladů, pozorování okolního prostředí a v neposlední řadě podněty pro samostatné zjišťování některých informací prostřednictvím internetu i dalších informačních zdrojů; některé méně známé pojmy se i zde vyvozují na základě řešení tajenek.
- Knihy v polici : Vzdělávací obory 2. st. ZŠ (SŠ)
V této části jsou stejné soubory úkolů jako v knihách v polici č.3, ale jsou uspořádány podle doporučeného využití v různých vzdělávacích oborech (předmětech).
Např. Úkoly doporučené pro dějepis
předmět |
kniha |
čísla úkolů |
Dějepis |
Ekologie krajiny |
14 |
|
Vývoj vztahů |
5, 7, 9, 12, 17 – 27 29 - 39 |
|
Nerovnoměrnosti |
1 -5, 9, 10, 12, 13, 25 - 27 |
|
Energie |
1, 47, 6, 7, 14, 23 |
|
Neobnovitelné zdroje |
13, |
|
Způsob života |
1, 27, 41, 42 |
|
Globální problémy |
9 |
|
Udržitelný rozvoj |
1, 2, 4, 34 |
Poznámka:
V části Doporučení k využívání úkolů jsou pak uvedeny tabulky vztahů jednotlivých úkolů ke klíčovým pojmům jednotlivých VO podle RVP.
- Knihy v polici Průřezová témata
Jsou uvedeny 2 příklady ze školní praxe.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------