1
  1. Popis portálu

 

Tato část  popisu slouží k základní orientaci pro práci s portálem EDURAMA.

Podrobnější popis je  uveden v části 3. „Postup práce při využívání dalších funkcí u úkolů“.

................................................................................................................................................

Po kliknutí  (otevření) části  ENVIRONMENTÁLNÍ  VZDĚLÁVÁNÍ

 se objeví základní přehled této části = KNIHOVNA 

Ta obsahuje 5 pod sebou seřazených polic (oddílů)

  

  Police (oddíly) knihovny               obsahují         KNIHY              ty obsahují                 úkoly(počet)

  1. Člověk a jeho svět                                  11 knih (jednotlivé)                                    837
  2. Další VO  1.st.ZŠ                                 6 knih                                                     219
  3. Cesta k udržitelnému rozvoji                  14 knih (soubor úkolů)                               549
  4. Vzdělávací obory 2.st.ZŠ (SŠ)                   8 knih  (uspořádání podle VO)                 549
  5. Průřezové téma  - příklady                       2 knihy   

                                                             

Každá police (oddíl) obsahuje  různý počet částí =  KNIHY

                                                                

Knihy v jednotlivých policích (oddílech) mají různé uspořádání.

 

  1. Knihy v polici „Člověk a jeho svět“ (VO na 1.st. ZŠ)

Celkem 11 knih – každá kniha má 3 základní okruhy informací – a  v rámci těchto okruhů jsou jednotlivé kapitoly obsahující úkoly

  1. okruh: úkoly k vyvozování základních informací o „daném pojmu (tj.názvu knihy – např. VODA)“
  2. okruh : úkoly týkající se významu a využívání „daného pojmu“ lidmi
  3. okruh : úkoly ukazující na potřebu a možnosti ochrany vztahující se k „danému pojmu“

 

Knihy v polici „Člověk a jeho svět“ zahrnují  celkem 837 úkolů.  Jsou  seskupeny  do kapitol = úkoly  vždy v jednom řádku.

Jednoduché a stručné úkoly (každý pouze na základní jednu plochu obrazovky) žáky vybízejí  k využívání zkušeností, k pozorování a porovnávání různých objektů,  k zakládání a objasňování jednoduchých pokusů, ke sledování okolí a následnému vyvozování a vyjadřování odpovědí. K osvojování a rozvíjení znalostí tak dochází nikoliv pasivním přijímáním informací, ale aktivním způsobem. Úkoly jsou provázeny vtipnými kresbami i řadou fotografií k podchycení  zájmu žáků. Nová slovní označení věcí a jevů nejsou žákům pouze sdělena, ale žáci je samostatně získávají  luštěním tajenek, což podněcuje jejich lepší zapamatování.

K úkolům v jednom řádku (kapitole)  je samostatně  pod následující značkou

uveden text, který si žáci řešením úkolů vyvodili = podstata interaktivního vzdělávání (žáci řeší úkoly a následně jsou vyvozené  poznatky shrnuty v podobě textu = obráceně, než u tradičních učebnic, kde je východiskem výklad učitele).

  1. Knihy v polici: Další vzdělávací obory 1. st. ZŠ

Tato část obsahuje příklady úkolů, které  rozvíjejí informace z jednotlivých knih VO „Člověk a jeho svět“ v dalších  vzdělávacích oborech 1.st. ZŠ . kterými jsou Český jazyk, Anglický jazyk, Výtvarná výchova, Matematika, IT a Pracovní výchova.

Úkoly vyhovují požadavkům uvedených  vzdělávacích oborů (VO) pro 1.st.ZŠ, jak jsou uvedeny v RVP  a zároveň žákům připomínají přírodu, ŽP člověka, vzájemné vztahy apod.

Celkem zatím    219  úkolů

  1. Knihy v polici : Cesta k udržitelnému rozvoji (pro 2.st. ZŠ – SŠ)

Ve 14. knihách je celkem obsaženo 549 tematických souborů úkolů

Úkoly navazují na 1.stupeň ZŠ  a vycházejí z požadavků RVP na vzdělávací obory přírodovědné i humanitní.  Jak je vidět z názvů jednotlivých knih, úkoly v této polici nejsou rozděleny podle tradičních vyučovacích předmětů.

Jsou naopak netradičně uspořádány do celku, který má  přispět k vytváření propojené  základny pojmů potřebných pro komplexní pochopení vztahů člověka a jeho životního prostředí  a ukázat důležitost vnášení mezioborových přístupů a  integrace do tradiční soustavy vzdělávání.

Jednotlivá témata knih obsahují řadu otázek  a úkolů.  K odpovědím má žák možnost využívat nejen své zkušenosti a již získané znalosti, ale i návodné stručné texty (a učí se tak pozorně  a s porozuměním číst), motivační  a odborný obrazový doprovod (schemata, grafy, mapy, fotografie, přehledy, atlasy, apod.), doporučené využití matematických příkladů, pozorování okolního prostředí  a v neposlední řadě podněty pro samostatné zjišťování některých informací prostřednictvím internetu i dalších informačních zdrojů; některé méně známé pojmy  se i zde vyvozují na základě řešení tajenek. 

  1. Knihy v polici : Vzdělávací obory 2. st. ZŠ (SŠ)

V této části jsou stejné soubory úkolů jako v knihách v polici  č.3, ale jsou uspořádány podle  doporučeného využití v různých vzdělávacích oborech (předmětech).

 Např.  Úkoly doporučené pro dějepis

předmět

 kniha

  čísla úkolů

Dějepis

Ekologie krajiny

14

 

Vývoj vztahů

5, 7, 9, 12, 17 – 27 29 - 39

 

Nerovnoměrnosti

1 -5, 9, 10, 12, 13, 25 - 27

 

Energie

1, 47, 6, 7, 14, 23

 

Neobnovitelné zdroje

13,

 

Způsob života

1, 27, 41, 42

 

Globální problémy

9

 

Udržitelný rozvoj

1, 2, 4, 34

 

Poznámka:

V části  Doporučení k využívání úkolů jsou pak uvedeny tabulky vztahů jednotlivých úkolů ke klíčovým pojmům  jednotlivých VO podle RVP.

 

  1. Knihy v polici Průřezová témata

Jsou uvedeny 2 příklady ze školní praxe.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11