1

Průřezové téma k EV

 

Průřezová témata RVP pro ZŠ  jsou relativně novým organizačně metodickým prvkem, který především zdůrazňuje integrační přístupy a sleduje spolu s tím výchovné aspekty.  Z obsahového hlediska má přispívat zejména k následujícím  výchovně vzdělávacím cílům:

  • výchově demokratického občana
  • osobnostní a sociální výchově
  • výchově environmentální (ve smyslu udržitelného rozvoje)
  • mediální výchově
  • výchově k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • výchově interkulturní

 

Jsou povinnou součástí výuky, ale jejich zařazení z organizačního hlediska i způsobu realizace  ponechává pro školy volnost.

Organizačně se průřezové téma například řeší tak, že se v určitém časovém období zvolí téma, kterému se ve vzájemné koordinaci věnuje výuka v různých vzdělávacích oborech, organizují se různé mezipředmětové aktivity jako vycházky a exkurze, besedy, návštěvy různých kulturních a výchovně vzdělávacích zařízení, soutěže, řešení zajímavých úkolů včetně využívání kontaktů mezi různými věkovými skupinami žáků nebo se využívá projektová metoda s následnými informačními semináři v gesci žáků apod.  

 

Výchovně vzdělávací témata se často mohou velmi účelně překrývat – a tak průřezová témata zaměřená k EV mohou zároveň zcela přirozeně plnit i úkoly  výchovy demokratického občana, mediální výchovy, myšlení v evropských  a globálních souvislostech, výchovy osobnostní, sociální i interkulturní.

 

Úkoly portálu Edurama je možno využívat pro přípravu průřezového tématu „Environmentální výchova“ (i ve vztahu k udržitelnému rozvoji), nebo přímo při jeho řešení, popřípadě i následně při shrnutí a hodnocení toho, co se v průřezovém tématu řešilo.

 

Náměty pro základní environmentální výchovu vztahující se zejména k ochraně přírody je možno najít

  • pro 1. st. ZŠ v 2. až 10. knize portálu (tj. od knihy „Voda“ po knihu „Vztahy v přírodě“)
  • pro 2. st. ZŠ především v knihách „Biodiverzita“ (č. 3), „Základy ekologie“(č.4) , „Způsob života“ (č. 12), „Globální problémy“ (č. 13)  a „Udržitelný rozvoj“ (č. 14).

 

Náměty pro 1.st. ZŠ k environmetální výchově orientované k hledání širších souvislostí ve smyslu udržitelného rozvoje  (tj. včetně vztahů environmentálních problémů k oblastem ekonomickým, technickým a sociálním) jsou na 1.st. ZŠ zároveň dobře využitelné  hlavně k výchově demokratického občana a osobnostní a sociální výchově.  Takové úkoly jsou obsaženy zejména ve 2. a 3.části úkolů těchto knih:

- „Věci kolem nás“ (č.1) – důležitost a způsob sběru odpadů, význam druhotných surovin;

- „Voda“, „Vzduch“, „Půda“ (č. 2, 3a 5) – význam ochrany základních podmínek života, potřeba odpovědného  jednání;

- „Nerosty-horniny“, „Slunce- vesmír“ a „Houby – bakterie“ (č. 4, 6 a 9)  - různé  využívání nerostných a energetických přírodních zdrojů, význam a způsoby správného (šetrného)  a odpovědného jednání občana;

- „Živočichové“, „Rostliny“, „Houby-bakterie“, „Člověk a společnost“ (č. 7, 8, 9, 11) – význam takových způsobů hospodaření, které jsou  promyšlené z dlouhodobého hlediska - odpovědnost jednání pro udržitelnost zajišťování základních potřeb  pro život;

-  „Člověk a společnost“ (č.11)  - možnost využívání úkolů týkajících  se zdravého způsobu života a uvědomování si sociálních a ekonomických rozdílů ve světě.

Mnohé úkoly ve všech knihách vyzývají žáka k uvažování a hodnocení prostřednictvím  výběru z možných odpovědí   -  učí žáky vyjadřovat volbu v konkrétních situacích, zaujímat vlastní stanovisko a zdůvodňovat si ho. Mnohé úkoly vybízejí k hledání a doplňování  informací z pozorování v okolí, k uvádění vlastních názorů, vhodných příkladů ze zkušenosti, k diskusi........... To všechno se uvádí i ve vztazích k výchově demokratického občana,  osobnostního  i sociálního rozvoje.

  

Pro 2.st. ZŠ je většina úkolů zaměřena k pojetí environmentální výchovy ve smyslu udržitelného rozvoje – tedy i v souvislostech ekonomických, technických a sociálních.

Je tedy možno je využívat nejen pro výchovu demokratického občana uvažujícího perspektivně (nikoliv krátkozrace) s pochopením základních potřeb pro společenský rozvoj, schopného uvědomovat si důležitost vědy a techniky, právních i ekonomických nástrojů pro řešení různých problémů souvisejících s ohrožováním podmínek života.

Úkoly obdobně jako na 1.st.ZŠ, ale na vyšší úrovni a v dalších souvislostech přispívají také  k osobnostnímu rozvoji, ke kritickému angažovanému postoji,  protože ukazují  a zdůvodňují různé možnosti přístupů k řešení problémů a vybízejí k vlastní promyšlené  odpovědnosti i společensky důležité aktivitě založené na znalostech.

Pro průřezové téma k výchově demokratického občana i pro téma zaměřené k osobnostnímu rozvoji  je možno doporučit řadu úkolů zejména z knih „Prostředí a zdraví“(č. 5), „Přírodní zdroje a energie“ (č. 9), „Využívání zdrojů obnovitelných a neobnovitelných“ ( č. 10 a 11), „Způsob života a prostředí“(č. 12).

Zcela přirozený je vztah úkolů zaměřených k environmentální problematice také k výchově k myšlení v evropských a globálních souvislostech, a to především v řadě úkolů z knih

„Ekologie krajiny“ (č.4) , „Prostředí a zdraví“ (č. 5),  „Nerovnoměrnosti“ (č. 7), „ Globální problémy“ (č. 13)  a „Udržitelný rozvoj“ (č. 14), z historických přístupů také v knize  „Vývoj vztahů k prostředí „ (č. 7), kde je zdůrazněna souvislost vývoje celého evropského kontinentu od dávných dob.

 

Řada úkolů vybízí k získávání informací z různých zdrojů, jejich hodnocení, vyjadřování vlastních názorů, doporučení  k jejich zpracování ve formě článků, propagačních materiálů, námětů pro nástěnky, školní časopisy, rozhlas,  pro podněty zaměřené na veřejnou správu apod. , a tak  přispívá i k mediální výchově.

 

Propojování zaměření  a způsobů realizace jednotlivých průřezových témat  je velmi důležité a výchova k široké ekologické odpovědnosti vyžadující aktivity jedinců jak v jednotlivých místech, tak i z  hledisek  Evropy a světa představuje přirozený integrující požadavek, neboť se týká všech, a to jak z hledisek současnosti, tak i z nezbytných perspektivních hledisek, jak o tom svědčí i celosvětově dohodnuté cíle udržitelného rozvoje.

 

Problémové pojetí formulace úkolů klade důraz na rozvíjení logického myšlení, postupné využívání získávaných znalostí i na jejich další rozvíjení v souvislosti se zájmy,  současnými problémy a možnostmi jejich řešení  a vyjadřování  i zdůvodňování vlastních stanovisek.

Úkoly jsou zaměřeny k postupnému poznávání a chápání ekologických souvislostí nejen v přírodě, ale i mezi člověkem a jeho životním prostředí  - tj. nejen poznávání způsobů využívání prostředí, ale i zdůvodnění nezbytnosti jeho udržitelného přetváření .  (Jinými slovy jsou zaměřeny  ke  komplexnímu  ekologickému vzdělávání či environmentálnímu vzdělávání ve smyslu udržitelného rozvoje – viz Pojetí formální EV.)

Úkoly celého portálu Edurama tedy přirozeně  a důsledně kladou důraz  na vztahy – na integrované vzdělávací přístupy. Je to vyjádřeno nejen v tabulkách, které ukazují vztahy úkolů ke klíčovým pojmům jednotlivých vzdělávacích oborů, ale i v části „Mezioborové souvislosti“. Tabulky slouží i jako přehledy pro výběr úkolů vhodných pro průřezová témata.

 

Komplexní integrované téma jakým je ve své podstatě široce pojaté environmentální či ekologické vzdělávání spojené se zdůrazněnými výchovnými aspekty ovšem nezbytně vyžaduje řešení v dílčích průřezových tématech směřujících od  uceleného poznávání a chápání základních souvislostí  a zákonitostí v přírodě, nezbytnosti některých životních podmínek pro člověka ke složitějšímu chápání zrychlujících se změn v prostředí spojených se stále intenzivnějšími  a rozsáhlejšími  vlivy lidských činností i s nerovnoměrností ekonomického a sociálního vývoje.

Mimořádný význam má přitom i konkrétní praktické pozorování  a zkoumání okolní přírody i člověkem změněného prostředí, uvědomování si místních a regionálních problémů, mnohdy i souvislostí s globálními (např. s klimatickými vlivy), závažnosti jejich řešení na všech úrovních, a to  pro život každého jedince. Úkoly portálu uvádějí konkrétní náměty pro takové praktické až badatelské činnosti, pro hodnocení okolí i následující aktivity.

 

Realizace jednotlivých témat  vždy vyžaduje vytyčení základních okruhů  problémů, kterým je třeba se věnovat a které je pak možno s ohledem na věkové a další zvláštnosti řešit  s vědomím důležitosti integrovaných mezioborových  přístupů, což vyžaduje spolupráci i v rámci školy. 

Důležité je zdůrazňovat a organizovat skupinovou spolupráci žáků, a to jak  při řešení průřezového tématu v určitém vymezeném časovém úseku, tak i při volbě projektového řešení. Poznatky žáci získávají jednak samostatným studiem, popř. řešením odpovídajících úkolů, vyhledáváním informací na internetu a v dalších informačních zdrojích,   jednak přímým pozorováním, porovnáváním různých míst, dotazy u odborníků, rodičů apod. Řešitelské skupiny by si vždy na závěr měly získané poznatky vyměňovat.

 

Uveďme si příklady témat, která jsou vhodná pro integrované  sledování a pro využívání znalostí v jejich souvislostech a úkolů, které by bylo možno podle různého zaměření řešení průřezového tématu využít:

Téma :   podtéma

Náměty ke sledování

Doporučené  č.knihy//č.úkolu

Ekosystémy:

 

 

Les

lesy v okolním prostředí, jejich rozloha, skladba, příklady organismů – život lesa, subjektivní hodnocení stavu  lesa, jeho produkční a mimoprodukční významy, ohrožení lesa, ochrana lesa

4/35 – 37, část 38, 39, 42,

5/11, 19 – 22, 24,25,  28, 33

9/35

10/ 20 - 25

13/1, 20, 21

14/28, 29

 

Pole

změny  v okolní krajině-pěstované rostliny,  velikost polí, hodnocení rozptýlené zeleně v okolí (meze, polní cesty apod.) zjišťování jejího významu, příkladů organismů v krajině, hodnocení půdy, vlivů na půdu, způsoby hospodaření, ohrožení půdy – zhutňováním, erozí, suchem, hodnocení způsobu hospodaření v krajině

3/31

4/43 – 45  

5/12, 15, 16, 29, 31- 34

7/9 -19, 23, 25, 27, 35, 36,

9/35- 38

10/3 -13

13/1,2, 17, 18

14/21,  28, 29

Rybník (obdobně vodní tok)

historie, popis,  organismy vodního ekosystému a okolí,  význam pro okolní krajinu, změny života v průběhu roku,  hospodářské a jiné využívání, ochrana čistoty vody

4/45     7/27

9/29, 30

10/14, 18,

14/20, 21

Lidské sídlo (jeho části)

 

popis, umělý ekosystém, historie a kultura, jeho části a popis částí, charakteristika života, získávání životních potřeb (energie,potravin, vody, atd.), význam a popis místní zeleně, příklady různých organismů  žijících ve městě,  vztahy města  k okolí – rekreace,

7/26

8/ 9 – 17, 24, 26,

9/8 – 14, 39,

10/ 2 -13, 15 -17,

12/3- 19, 24 -26, 29 – 45

14/ 12 - 17

     

Podmínky života:

 

 

  VODA

vlastností vody, voda a život, význam vody pro lidské aktivity, voda povrchová a podzemní v okolí, ohrožování vody a její  ochrana, pitná voda ve světě a u nás,   vodní hospodářství, voda v okolí.......          

 

1/37 -43,              3/16, 20,

4/4 -11, 15 -17, 26 -28,38, 40, 47, 50

5/ 3, 6, 9, 31 -34

6/ 16, 27, 28,

9/ 29, 30              10/ 31 – 37

12/6 – 8, 31,        13/ 10 – 16

14/20, 28,

                              Ovzduší

složení a vrstvy vzduchu, význam pro život na Zemi,                  

ohrožování čistoty ovzduší, ochrana  ovzduší u nás a ve světě,sledování čistoty ovzduší,   klimatické změny – vysvětlení, vlastní hodnocení,  aktuální informace , význam čistoty vzduchu pro zdraví      

1/ 31 – 36           2/ 12, 13

4/49                   6/ 5 -10

9/ 11- 14         11/  19, 20, 22

12/ 27 – 31     13/ 2- 9, 25, 26,

14/1, 12, 15, 16, 24, 25, 37

 

Půda

 

vznik a vývoj půdy, její stavba v okolí,  život v půdě, půda a hospodářské činnosti, hodnocení, ohrožení půdy- příčiny – utužování, eroze větrná a vodní, chemické vlivy, udržování úrodnosti,  obhospodařování půdy, její

 ohrožení, ochrana půd, rekultivace

  

1/44, 45    

4/18 -20, 26  

5/ 4, 12, 15 -18,  

6/18, 19

7/14, 25,

10/4, 6 -10, 16

11/25,

12/ 38

13/17 – 19, 27

14/18, 20, 22,

Potrava

význam potravy pro každý organismus,, její zdroje, potravní vztahy v přírodě,

 - potrava pro člověka, zásady zdravého stravování, problémy spojené s výživou u nás a ve světě

 

2/12 -16, 18,

3/16

4/6 -8, 21 – 23, 25 – 33,

6/11 – 23, 56, 57

8/2

10/2 -4, 15 -19,

 

                             Energie

- energie a život v přírodě,

 

-energetické zdroje pro lidskou společnost, energie a vývoj civilizace, využívání energie,zdroje neobnovitelné a obnovitelné – příklady z okolí, význam a způsoby šetření energií, místní podmínky                    

 

1/8, 10-12

2/12 -16  - viz potrava

7/9, 19 -23 29 -37, 

8/22, 23

9/ 1 – 42

10/ 28 - 32

11/1, 2, 19 – 24, 27

12/ 9 -11,28 – 32,45

13/5 – 9

14/ 3, 7 - 16

 

 

 

Lidské aktivity a životní prostředí:

 

 

 

                      Zemědělství

 

vývoj zemědělství, formy dodatkové energie,„zprůmyslnění“zemědělství, integrované a   ekologické zemědělství, význam pro krajinu a člověka, zemědělství v okolí – hodnocení systému ekologické stability  v zemědělské krajině

 

3/31      

 4/42 – 45

5/12 -17, 29, 34

7/9 – 19, 23, 27, 35, 36,

8/ 2

10/1 -19,    11/ 25

13/ 1,2, 17 -19, 22

14/20 -22

 

Doprava

 

význam a vývoj dopravy, energetické zdroje a druhy dopravy,  vlivy na prostředí, doprava a globalizace,

doprava u nás,  já a doprava              

               

5/5,

7 /21, 30

12 / 28 -32, 44

14/15,16, 19

Průmysl

 

průmyslová revoluce  a demografický vývoj,  vlivy průmyslu na prostředí, vliv právních a ekonomických nástrojů na  vztahy průmyslu k ŽP  průmysl a udržitelný rozvoj – dobrovolné nástroje ( EMS…), příklady surovin přírodních zdrojů pro průmysl

             

7/ 30 – 34

8/ 20, 22, 23,

9/ 3, 4, 40, 41

10/ 26, 27, 29, 31,34

11/1 – 27

12/2, 26, 32, 44

13/2 -4, 9, 12,25 -27

14/ 7-9, 18, 23- 25,31, 32, 35

Odpady –suroviny 

 

odpady  a příroda, druhy odpadů z lidských aktivit ,

hospodaření s odpady, druhotné suroviny, recyklace

 odpady a my              

      

4/ 26, 38, 50,

9/7, 14, 15, 25, 36, 38

10/10, 16, 30, 36, 37

11/1 -4, 7, 10, 11, 15,16,19 -23

12/13 – 26, 29, 38, 45

13/ 2 -5, 15, 16, 18, 23,

14/ 7, 18,25, 30, 35, 36

 

 

 

 

Vztahy člověka k prostředí

 

 

Prostředí a zdraví

vlivy prostředí na lidský organismus

zásady zdravého způsobu života

6/1 -50

 Naše obec

 

kdo kde žije: lidské aktivity  - povolání, obydlí a způsob života, získávání vody, energie, potravy

zeleň v obci, doprava, odpady–řešení, hodnocení   jednání lidí , kultura obce, spolupráce …….

Agenda 21,  udržitelnost rozvoje obce

 

12/1 - 45

Ochrana přírody,                     památek

             

 

různost krajin, jejich hodnocení u nás,,

význam, právní řešení ochrany přírody – kategorie u nás, v EU  a ve světě,   příklady z okolí

5/31 -34

12/ 37 – 45

14/ 26 – 29, 32 - 37

Rozdíly ve světě

porovnání dvou odlišných států, zjišťování informací z médií, z cizí literatury, vlastní zkušenosti , hodnocení pomoci

5/1 -30

6/ 54, 57, 58

8/ 3 -7, 10, 14 – 27

9/ 40 – 42

10/ 17 -19

13/ 1, 11 -13, 18, 20 -27,

14/3, 13, 14, 28 -31

Přístupy k řešení problémů

uvědomování si problémů, aktivita, odpovědnost,  nástroje řešení, příklady

 

3/ 1 -10, 20, 26 - 29,33, 37-48,

4/1, 2, 10, 13, 14, 18, 23, 45, 49, 50

5/31 -34

6/ 9 – 19, 37- 40, 44, 48, 51 -57

8/8, 11 -13,26, 27

12/ - celé

13/ 24 – 27

14/ 5-13,15-17,20-27,32,35-37

 

 

Uvedené příklady jen naznačují různé možnosti zpracování námětů pro průřezová témata – samozřejmě na úrovni, která odpovídá věku, dosaženému stupni vzdělávání, okolí apod. Důležité jsou vždy záměry učitele, aktivity žáků, vedení k samostatnosti a ke vztahu k okolí.

 

Zpracování průřezového tématu záleží na učiteli  a na aktivitách školního koordinátora EV, jehož hlavním úkolem je vytvářet předpoklady a regulovat spolupráci v rámci pedagogického sboru tak, aby si žáci uvědomovali souvislosti, integrující přístupy, aby si z těchto hledisek kladli otázky, aktivně přistupovali k jejich řešení.

 

Příklady:   

A ) Metodický rozbor průřezového  tématu  Voda

B) Příklady záznamových tabulek využitelných při sledování různých faktorů prostředí

C) Příklady ověřené ve školách na portálu Edurama

11