3

Téma: Sledování počasí, měření teploty vzduchu

Metodické poznámky:

Úloha je určena pro žáky 4. – 5. ročníku

Především je třeba s žáky naplánovat postup měření teploty - v případě, že nemají možnost měřit teplotu v odpoledních hodinách a o víkendu, je možné toto měření vypustit, nebo je zajistí pedagog.

Úlohy jsou určeny především pro žáky 4. - 5. ročníku. Žáci 5. ročníku budou mít úkol náročnější o zpracování výsledků měření do grafu.

V zadání je třeba žákům / vysvětlit/ zopakovat / kroky vytvoření jednoduché tabulky, postup vkládání obrazců a obrázků do dokumentu Word, vytváření grafů s naměřených hodnot.

Doporučujeme tabulku vytisknout a hodnoty měření zaznamenávat ručně, poté hodnoty zaznamenat do tabulky v elektronické podobě.

 

Pomůcky:

Venkovní teploměr, PC, počítač, program Word, Malování

Úkol:

Žáci pátého ročníku budou mít úkoly náročnější – o elektronické zpracování výsledků měření do grafu.

  1. Proveď měření teploty vzduchu v průběhu jednoho týdne.
  2. Měření prováděj 3x denně vždy ve stejnou hodinu.
  3. V programu Word vytvoř tabulku pro sledování počasí.
  4. Tabulku vytiskněte a vyvěste na nástěnku.
  5. V průběhu naplánovaného sledování průběžně zaznamenávej stav počasí a hodnoty teplot.
  6. Výsledky měření zpracuj do elektronické podoby
  7. Ikony stavu počasí vytvoř s využitím vkládání obrazců, nebo nakresli v programu Malování / - možnost nakreslit i ve výtvarné výchově/.
  8. Z výsledků vytvoř graf a sleduj výkyvy teplot v různých částech dne.

9.  Zdůvodni, proč je teplota v různých částech dne rozdílná. 

Ukázka tabulky

Ukázka zpracování výsledků měření do grafu

Den

Datum

8.00 hod.

12.00 hod.

17.00 hod.

Pondělí

  1. 6. 2014

100C

280C

170C

Úterý

  1. 6. 2014

110C

280C

160C

Středa

  1. 6. 2014

130C

280C

16,50C

Čtvrtek

  1. 6. 2014

140C

320C

180C

Pátek

10. 6. 014

130C

310C

180C

Sobota

11. 6. 2014

110C

280C

160C

Neděle

12. 6. 2014

100C

250C

150C

Ukázka zpracování výsledků měření do grafu.

Ukázka využití různých typů grafů – které nabízí program Word  - vytvoření grafu s využitím naměřených dat není náročné.

11