Typ: Lekce
79702:úkoly
KLÍČOVÉ POJMY VZDĚLÁVACÍCH OBORŮ 2.ST. ZŠ
a jejich vztahy k úkolům jednotlivých knih na portálu EDURAMA
Pro 2.st. ZŠ jsou tytéž úkoly rozděleny dvěma způsoby takto:
A) NA 3. POLICI nazvané „Cesta k udržitelnému rozvoji“ jsou soubory úkolů uspořádány do obsahově logicky uspořádaných knih.
V nich jsou postupně uvedeny nejprve úkoly týkající se vybraných základních pojmů všeobecného vzdělání důležitých pro následující poznatky o vlivech prostředí na zdraví, o vývoji a nerovnoměrnosti vztahů člověka a prostředí, o problémech spojených s využíváním přírodních zdrojů, se současným způsobem života i úkolů týkajících se nezbytnosti udržitelného rozvoje v životě lidské společnosti.
Toto uspořádání ukazuje, co je důležité a charakteristické pro formální ekologické vzdělávání, které se neorientuje pouze na jednotlivé, i když důležité aktivity v zájmu ochrany životního prostředí, ale má vést k postupnému komplexnímu pochopení vztahů člověka a prostředí, které vytváří podmínky pro jeho život - tj.
- má učit postupně poznávat a chápat základní souvislosti v přírodě i v prostředí přetvářenému člověkem, uvědomovat si zpětné vazby mezi způsoby života lidí a změnami prostředí v historickém vývoji i v současnosti, důležitost ochrany podmínek pro zdravý a plnohodnotný život v jednotlivých místech i na celé planetě.
Úkoly nepředstavují uzavřený učební cyklus, ale spíše vytvářejí základnu pro další rozvíjení informací v dalších směrech podle zájmu a jejich mimořádně důležitou aktualizaci ukazující nejen potřebu rozvíjení lidského poznávání i odpovědnosti.
U čísla každé tematické skupiny úkolů je uvedena značka,
pod níž je stručný text - tj. znalosti, které se v úkolu vyvozují, procvičují a opakují.
B) NA 4. POLICI označené „Vzdělávací obory 2.st. ZŠ“ jsou pak tytéž úkoly uspořádány do 8 mi knih podle tradičních vzdělávacích oborů.
V knihách podle vzdělávacích oborů (VO = předmětů) jsou úkoly uspořádány v souhlasu s klíčovými pojmy RVP pro jednotlivé vzdělávací obory (VO).
Úkoly „integrované“ podoby (tzn. že ukazují důležité mezioborové souvislosti – a sledování integrace je důležitý požadavek RVP!) jsou uvedeny ve více vzdělávacích oborech (VO) (obvyklých učebních předmětech), kterých se týkají.
V úkolech se spolu s vyvozováním a rozvíjením znalostí osvojují také dovednosti a schopnosti (různé kompetence), které si žáci mají osvojovat i v dalších vzdělávacích oborech jako je Informatika a Matematika (praktické početní úkoly, práce s grafy, tabulkovými přehledy, se schématy, s podněty k dalšímu rozvíjení informací, k individuálním řešením ve vztahu k okolí a následným zařazováním k úkolům apod.).
V řadě úkolů se rozvíjí a ověřuje schopnost čtení s porozuměním, využívání různých map a dalších informačních zdrojů, vyžaduje se aktivní vytváření grafů a schémat, pozorování okolního prostředí , vyhledávání aktuálních informací , diskuse k vyřešeným úkolům a podněcuje se k zaujímání vlastních kritických názorů a postojů, což může být užitečné pro oblast jazykového i estetického vzdělávání.
V následujících tabulkových přehledech jsou uvedeny:
a) Vztahy mezi klíčovými pojmy RVP pro jednotlivé VO a úkoly z jednotlivých knih
Jednotlivé knihy jsou stručně označovány takto:
1. Země | 2. Život | |
3. Biodiv | 4. Ekologie | |
5. Krajina | 6. Zdraví | |
7. Vývoj | 8. Nerovno | |
9. Energie | 10. OZ | |
11. NeOZ | 12. Způsob | |
13. Problémy | 14. UR |
Klíčové pojmy jsou uvedeny přesně podle RVP, nebo je popř. uvedeno i jejich zpřesnění sledované v úkolu.
b) Přehled mezioborových souvislostí úkolů a úkolů vhodných z dalších hledisek ( matematiky, informatiky, práce s mapami, grafy, schématy, apod. )
Přehledy představují příklady doporučení k využití úkolů pro zjednodušení práce učitele; nečiní si nárok na přesnost a úplnost.
O využití úkolů rozhodují sami učitelé podle svých potřeb a možností.
Úkoly je možno využívat různě i několikrát - celé, nebo jejich části: například pro vyvozování pojmů, pro jejich aplikaci v dalších souvislostech, pro procvičování a opakování znalostí i v různých ročnících specificky podle ŠVP. Znovuzařazování těchto úkolů do výuky by mělo být spojeno s koordinací EV v rámci pedagogického sboru.