Typ: Vyklad
27530:Popis portálu
Vítejte na vzdělávacím portálu EDURAMA:
EDURAMA je web pro učitele, žáky a jejich rodiče plný interaktivních úkolů, výukových materiálů a opakování, které doprovázejí metodické pomůcky a tipy na aktivity v hodině i mimo školu.
EDURAMA se skládá ze tří vzdělávacích oblastí, které by měly v souvislostech poskytnout žákům pohled na svět kolem nás.
Pro učitele jsou připraveny metodické příručky pro výuku s využitím portálu odvozené od RVP. Pro plnohodnotnou práci s portálem je potřeba se registrovat a přihlásit, buď jako žák nebo učitel.
Žáci mohou EDURAMU využít přímo ve výuce, přípravu doma a opakování. To znamená zkoušet si vyplňovat úkoly a procházet si výklad. Jejich odpovědi jsou zaznamenány pro potřeby vyučujícího. Obsah lze zobrazit na počítači, tabletu nebo dotykové tabuli. Kromě toho je možné obsah tisknout pro využití bez přístupu k technice.
Základní rozhraní
Základní rozcestník na adrese portálu naviguje přes puzzle mezi „environmentálním, technickým a socio-ekonomickým vzděláváním“. V první etapě je možné zvolit environmentální vzdělávání nebo příručky pro učitele a ostatní okruhu jsou v přípravě.
Na úrovni celého environmentálního vzdělávání je přiřazena metodika popisující uspořádání portálu, práci s ním a obecné dokumenty k tématu environmentálního vzdělávání. Tato metodika je přístupná přes puzzle „příručky pro vyučující“.
Po prokliknutí z rozcestníku se uživatel dostane do základního pohledu s kokpitem a knihovnou, která odpovídá vzdělávacím oblastem dle RVP. V záhlaví je možné zvolit stupeň vzdělávání (1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ všeobecné nebo SŠ odborné), podle které se zobrazí odpovídající knihovna.
Knihovna tvoří rozcestí v rámci vybraného typu vzdělávání (např. tedy environmentální vzdělávání) a dále se dělí na sekce – teorii a aplikované předměty. V knihovně jsou knihy, které reprezentují jednotlivé tematické okruhy v rámci sekce. Po rozkliknutí knihy se uživatel dostává do pohledu na její obsah, kde je další členění.
Vzdělávací oblast - ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Environmentální vzdělávání je dále členěno na tematické okruhy a kapitoly podle posloupnosti výuky. Výuka má jasnou posloupnost, která začíná vyvozením pojmů, zasazením do kontextu a řešením důsledku vzájemných interakcí. Zjednodušeně, v každé kapitole je je vždy nejprve něco o přírodě a jejích zákonitostech, pak o člověku ve vztahu k přírodě a dále o problémech a řešeních důsledku využívání přírody
KNIHOVNA
Knihovna pro 1. stupeň ZŠ pro zvolené environmentální vzdělávání s policemi dělenými na 2 části kde bude
- 11 knih zastupujících témata (Věci kolem nás, Voda, Vzduch, Nerosty a horniny, Půda, Slunce a Země, Živočichové, Rostliny, Houby a bakterie, Vztahy v přírodě, Člověk a společnost) vzdělávacího oboru dle RVP: Člověk a jeho svět (tzv. TEORIE)
- 5 knih zastupujících další vzdělávací obory (Český jazyk, Cizí jazyk, Matematika, IT, Výtvarná výchova, Pracovní výchova) do kterých je environmentální téma podprahově zakomponováno (tzv. APLIKACE do předmětů)
Obdobně je zapracováván 2. stupeň základní školy a předměty
UKÁZKA MOJE ŠKOLA, PLÁN A TLAČÍTKA PRO PŘIDÁNÍ DO PLÁNU
Pro vyučující jsou na EDURAMĚ nástroje pro správu jejich školy, kde vidí nebo zakládají další vyučující. Dále jsou zde nástroje pro správu tříd a jednotlivých žáků, jejichž osobní údaje jsou nahrazeny ID pro účely přihlašování na EDURAMU a pro zaznamenávání odpovědí na úkoly. Dále zde učitelé mají vlastní studijní plány, které si mohou z obsahu portálu poskládat a dále sdílet s kolegy.
STUDIJNÍ PLÁN, VYVOLÁVÁNÍ, VÝSLEDKY ÚKOLU
Pokud chceme učit podle studijního plánu, vybereme třídu a plán, který je složený z různých úkolů. Typické využití EDURAMY ve výuce je takové, že učitel vyvolává žáky a ti pracují s interaktivními úkoly nebo je vyplňují až doma. Učitel si pak prohlédne výsledky a podle úspěšnosti přizpůsobí obsah výkladu. Některé úkoly mají jednoznačnou správnou odpověď a některé jsou určené k následnému hodnocení vyučujícím.
VYTVOŘENÍ STUDIJNÍHO PLÁNU
Vyučující tedy mohou využít předpřipravený obsah v plném rozsahu nebo si z něj sestavovat vlastní učební plány a ty pak dále sdílet s kolegy, komentovat a hodnotit. To udělají jednoduše tak, že při procházení celého obsahu zařadí jednotlivý úkol nebo celou kapitolu do svého založeného pojmenovaného plánu.
UKÁZKA REDAKČNÍHO ROZHRANÍ A TYPICKÝCH ÚKOLŮ
Součástí EDURAMY je redakční rozhraní pro další rozšiřování obsahu, například nových úkolů. Obsah webu má stromovou strukturu a skládá se z jednotlivých dílů, tzv. uzlů. Uzel typu úkol má svůj název, typ atd. a patří do určité skupiny úkolů, typicky kapitoly. Dále se skládá z dalších, menších uzlů jako je např. otázka nebo obrázek a složených uzlů jako je křížovka, spojování pojmů nebo přetahování obrázků do skupin. Celkem je dostupných 7 typů interaktivních úkolů a další šablony včetně zjednodušení editoru jsou v plánu vývoje.
UKÁZKA KNIHOVNY, DALŠÍHO ČLENĚNÍ A KOLÁŽE ÚKOLŮ
EDURAMA je naplněna obsahem pro environmentální vzdělávání na 1.stupni ZŠ a před dokončením je 2.stupeň. Na přípravě obsahu pracoval tým metodiků z řad vyučujících v čele s paní doktorkou Kvasničkovou, která se vzdělávání přírodních věd a ekologie od dětí až po studenty vysokých škol věnuje dlouhá léta. Je uznávanou odbornicí a autorkou řady knih a učebních pomůcek. Celkem je k dispozici přes 800 úkolů, 250 částí výkladu a odpovídající počet testových otázek. Obsah je členěn dle metodiky RVP na tematické okruhy a další části. Úkoly jsou provázány s výkladem napříč tématy pomocí klíčových pojmů.
KLÍČOVÉ POJMY
Klíčové pojmy jsou zadány u jednotlivých úkolů a pomocí nich je možné na webu vyhledávat související úkoly a výklady napříč tematickými okruhy.
UKÁZKA SLOŽEK S ILUSTRACEMI
Veškerý obsah je doprovázen novými ilustracemi pana Jiřího Hůly, které vytvořil pro tento projekt. Žáky provázejí dva klauni, kteří hravou formou ilustrují přírodní zákonitosti a dále realistické fotografie. Celkem máme kolem 1500 obrázků.
UKÁZKA METODICKÉHO DOKUMENTU
Obsah webu byl zpracován v souladu s RVP a v návaznosti na definované vzdělávací cíle. Pro registrované učitele je připravena sada materiálů, které vysvětlují provázanost požadavků na ně kladených a možnosti jejich naplnění prostřednictvím portálu EDURAMA. Jedná se o doplňkový zdroj výuky, nikoliv oficiální učební pomůcku, ale věříme, že bude jejím přínosným obohacením.
OVLÁDACÍ PRVKY
Kokpit je lišta ovládacích prvků v horní části obrazovky, osa posloupnosti v dolní části a imprese v zápatí obrazovky. Většina plochy (cca 70-80%) je vyhrazena zobrazení knihovny a dále konkrétního obsahu (text, obrázky, animace, videa, interaktivní prvky) na základě výběru knihy z knihovny a volby filtrů v záhlaví. Pro další popis se tato část výchozího zobrazení nazývá obsahové okno.
Pohled po prokliknutí do knihy začíná zobrazením výčtu nadpisů okruhů informací a kapitol v obsahovém okně. Kapitoly mají danou posloupnost v rámci okruhů informací a knihy. Uživatel se proklikem přes nadpis kapitoly dostane do jejího obsahu. Podle volby filtru následují buď rovnou interaktivní úkoly navázané na kapitolu nebo výklad ke kapitole.
V rámci nejnižší úrovně obsahu se uživatel pohybuje po jednotlivých uzlech v rámci jejich přirozené posloupnosti a může buď přecházet na nejbližší následující/předcházející uzel nebo pro posun v obsahu využít osu posloupnosti v dolní části obrazovky. Toto se týká uzle typu výklad, který může být členěn na více jednotlivých stránek, ale může být také zobrazen jako souvislý blok výkladu. Úkoly jsou implicitně zobrazeny v bloku, pokud nebude zadavatelem určeno jinak.
OSA POSLOUPNOSTI
Po ose posloupnosti se lze pohybovat i přes hranice např. mezi 1. Stupněm ZŠ a W. Stupněm ZŠ, pokud má daná kapitola přesah přes oba stupně ZŠ.
Pořadí konkrétního uzlu na ose je zobrazeno ve spodní části okna s obsahem, přičemž pozice na ose naznačuje relativní pořadí zobrazeného obsahu v celé linii.
Každý uzel může mít dále nastaven parametr typu orientační čas potřebný na výuku /toto je nutné ještě vyjasnit, zda bude požadováno s ohledem na názory učitelů a autorů na možnost určovat orientační čas výuky) a celkový učební plán by pak měl na základě tohoto parametru celkový potřebný orientační čas, až se jedná o předdefinovaný učební plán (kapitoly) nebo uživatelsky sestavený, případně přeskupený učební plán. Celkový čas by byl zobrazen u učebního plánu a byl by rovněž informací pro ostatní uživatele, se kterými by vyučující plán sdílel.
Na ose posloupnosti lze dále zapnout zobrazení
- poznámek (3 úrovně – osobní, sdílené, pro autory jako návrh k zapracování)
- oblíbených částí (vložené do oblíbených přes funkci Oblíbené)
- pozice výskytu klíčových pojmů
- názvy podkapitol
STRUKTURA OBSAHU
UZEL – je základní jednotkou celé databáze dokumentů a nositelem obsahu.
- název – textová položka
- url – volitelně textová url místo indexu databáze
- datový typ – určuje jak se bude s uzlem pracovat a jeho výchozí šablona
- šablona – určuje způsob zobrazení uzlu v grafickém rozhraní
- nadpis – pro účely zobrazení, např. Název kapitoly
- obrázek – např. u knihy
- content – faktický obsah uzlu, například kapitola z výkladu, zadání úkolu. K vytváření slouží vysiwig editor
- autor – informace o autorovi obsahu uzlu
- anotace – informace o autorovi obsahu uzlu
- anotace – podpis uzlu (tam kde je to relevantní)
- náročnost – volitelně, například délka výkladu
- další specifické parametry – například správná odpověď na otázku
VAZBA
Určuje polohu uzlu ve struktuře dokumentů, jeho důležitost a pořadí.
- nadřazený uzel – určuje, kde je uzel navázán, je možné, aby byl jeden uzel navázán na více nadřazených uzlů
- podřazený uzel – například jednotlivá otázka k úkolu nebo také objekty typu obrázek přiřazený k výkladu apod.
- Pořadí – pokud se zobrazují všechny podřízené uzly tak se řadí dle tohoto pořadí, doplněno o automatickou indexaci např. u úkolů
- Váha – určuje například zda je podřízený uzel v rámci výkladu povinný a podobně
Veškeré položky v databázi jsou doplněné o admin informaci, tedy kdo a kdy položku založil nebo editoval. Zároveň v případě editace položky je její původní verze uchována ve zvláštní tabulce
HIERARCHIE OBSAHU
Viz excelový soubor Struktura_portálu.xlsx
TYPY UZLŮ A JEJICH VÝCHOZÍ ŠABLONA
Layout portálu
Základní sada stylů a animací pro používání portálu
Volba šablony uzlu
Při zobrazení každého uzlu se vybere buď výchozí nebo speciální šablona, tedy sada pravidel a grafických stylů pro vykreslení obsahu uzlu.
Typ uzlu určuje způsob, jakým se bude s uzlem pracovat v rámci nadřazených uzlů (např. otázka podřazená zadání úkolu) a jeho výchozí šablonu.
Knihovna
Zobrazí všechny přímo navázané uzly formou knihovny s policemi a jednotlivé podřízené uzly typu složka budou zobrazeny jako složky v policích tříděné dle „police“
Složka
Systémový uzel, který není určen k zobrazení, ale pouze sdružuje další podřazení uzly
Kniha
Speciální typ uzle, který sdružuje ucelené téma (např. Voda) a v rámci něj obsahuje další členění na okruhy informací (O přírodě, O člověku, O problémech a řešeních) a v další úrovni na kapitoly, které již obsahuje konkrétní úkoly a navázaný výklad ke kapitole
Metodika
Metodika je buď nekontextová, tzn. autonomní obsah, který tvoří samostatnou stranu nebo obsah popup okna metodických pokynů. Nekontextové metodiky jsou navázány na úroveň puzzle na home page, dále na knihovnu a to buď obecně a pro daný stupeň vzdělávání. Dále může být nekontextová metodika navázána na konkrétní knihu nebo nižší úrovně uzlů. Kontextová metodika je navázána na úkoly, opakování, případně výklad, zobrazuje se v popup okně při najetí např. na pole pro odpověď v rámci úkolu a zobrazení správnou odpověď. Metodika je určená pouze pro vybrané uživatele, typicky vyučujícího.
Kapitola, okruh informací
Zobrazí podřízené uzly roztříděné dle typu uzlu a vazeb: výklad, úkol, opakování, metodika
Výklad
Výklad je uzel, který obsahuje zejména text a navázaný multimediální obsah. Výklad je možné tisknout nebo ukládat do pdf, přičemž pro účely tisku je určena šablona s menším fontem a omezenými grafickými prvky, aby byl šetřen toner.
Multimediální obsah
Obrázky, animace a videa přiřazená k výkladu nebo úkolům. Obrázky se zobrazují ve formě fotogalerie, kdy v uzlu jsou náhledy rozumného rozměru, aby bylo poznat co je na obrázku a možností rozkliku okna s větším rozlišením, kde se dá fotografiemi v rámci fotogalerie listovat. Videa a animace mohou být buď přímo umístěná na severu společně s portálem nebo jako iframe se zdrojem typu youtube, vimeo apod.
Příloha
Pomocný uzel pro ukládání příloh ke stažení, např. u výkladu
TAG
Uzel určený pro přidání uzle, zejména potřebných pomůcek a klíčových slov, podle kterých je možné vyhledávat. TAG typu klíčových slov, má základní anotaci, bude použit pro zobrazení souvisejících témat a je automaticky zvýrazněn v rámci uzlu, např. výkladu a umožňuje proklik rovnou z textu na výčet souvisejících uzlů přes tento TAG.
Interaktivní úkoly a opakování
Uzel typu úkol a opakování obsahují otázky a prvky, které umožňují odpověď na zadání a jednotlivé otázky formou zadání textu, kliknutí na grafický nebo textový objekt, přesunu grafických nebo testových objektů myši z výchozího na cílové místo po obrazovce nebo nahrání souboru. Interaktivní úkoly a opakování mají pokročilé parametry určující chování úkolu a interakci uživatele dle typu. U úkolů, které mají zadánu správnou odpověď je instantně vyhodnocen počet správných a špatných pokusů (blíže viz popis vyhodnocení úkolů) nebo zejména u zadání textu a uploadu souboru je odpověď uložena v databázi pro účely vyhodnocení vyučujícím. Interaktivní úkoly jsou následujících typů.
- zadání textové odpovědi ve formátu text nebo číslo
- výběr (zakliknutí) objektu (text nebo grafický objekt)
- přiřazení objektu ke skupině (objekt a skupina mohou být text nebo grafický objekt)
- přiřazení objektu na určené souřadnice v rámci většího objektu, tzv. canvasu (objekt může být text nebo grafický objekt a canvas může být buď obrázek nebo rastr)
- možnost uploadovat soubor
Úkoly a opakování je možné tisknout nebo ukládat do pdf, přičemž pro účely tisku je určena šablona s menším fontem a omezenými grafickými prvky, aby byl šetřen toner a vybrané interaktivní úkoly mají svou verzi pro tisk nebo parametrem určeno, že nejsou pro tisk určeny.
Vyhodnocení interaktivních úkolů
Vyhodnocení úkolů, které mají jednu správnou odpověď, proběhne hned po splnění úkolu tak, že se vypočte score (počet správných pokusů/počet všech pokusů), na které bude navázáno klauní obrázkové hodnocení, jingle apod. Ve škále 3-5 pásem dle score. Vedle pole s úkolem se zobrazuje symbol zelené fajfky (splněno správně, tzn. např. pásmo 1 ze 3, resp. 1,2 z 5) nebo červeného křížku (splněno špatně). Uživatel má možnost jednou opravit odpověď, a pokud je to i napodruhé špatně, tak se mu zobrazí buď pod otázkou nebo v popup okně, jaká je správná odpověď a zároveň se u otázky objeví červený křížek a otázka se zamkne.
Vyhodnocení opakování, které má jednu správnou odpověď, proběhne tak, že se pouze zaznamená zodpovězení otázky, tzn. velde ní se například zobrazí černá fajfka, ale vyhodnocení je až po zodpovězení všech otázek. Každá otázka má jen jeden pokus a pak se zamkne.
Vyhodnocení úkolů, které nemají jednu správnou odpověď proběhne tak, že se zobrazí opět nějaký klaun, poděkuje za odpověď, informuje o tom, že se na otázku podívá pan učitel/paní učitelka a vedle otázky se zobrazí symbol pro splněnou otázku, něco jako zápočet, tzn. například černá fajfka nebo jiný symbol, aby oto nenaznačovalo správnost odpovědi.
Učitel má možnost se přes svoje přihlášení podívat na souhrnné výsledky dané sady úkolů navázané na kapitolu nebo na výsledek opakování. Přehled výsledků je souhrnně v tabulce, kde jsou v řádcích žáci a ve sloupcích odpovědi. V buňkách jsou pak u automaticky hodnocených otázek vidět dosažená score a u otázek, které hodnotí učitel jsou uvedeny odpovědi žáků. Aby se tabulka vešla, bude scrollovatelná vodorovně (dolev/doprava) se zafixovaným záhlavím řádků a sloupců. V tabulce bude funkce řazení podle velikosti (score) nebo abecedy (jména žáků, odpovědi atp.) sestupně a vzestupně. Učitel může označit několik žáků najednou, pokud se u nich například shoduje odpověď na otázku, kterou jim chce ohodnotit a dát jim hromadně nějaké score, resp. Stupeň ze škály 3-5. Toto subjektivní hodnocení se zaznamená k odpovědi žáka a až se žák podívá znovu na svoje odpovědi u sady úkolů, uvidí také hodnocení otázek, které čekaly na učitele a také souhrnné hodnocení celé sady úkolů, např. na konci pod otázkami.
Učitel má možnost vynulovat žákům v dané třídě nebo vybraným žákům úkolu k dané kapitole celé opakování například před hodinou, ve které budou žáci vyplňovat úkoly v hodině. Žáci si mohou po přihlášení zkusit úkoly i doma nanečisto a výsledky zůstanou uloženy pod jejich přihlášením.
Prohlížení obsahu portálu
Obsah je rozčleněn na menší části (tzv. uzly), aby se jeden uzel vešel cca na jednu obrazovku, případně na jednotlivé úkoly. Obsah je provázán základní vazbou posloupnosti, kterou stanovil autor obsahu a mezi jednotlivými uzly je možné se v této posloupnosti pohybovat.
Filtrace
Pro účely filtrace jsou v kokpitu vlevo nahoře nastavitelné filtry
- typ školy a popř. Stupeň – vše, 1. Stupeň ZŠ, 2. Stupeň ZŠ, SŠ
- typ zobrazeného uzle – vše, výklad, úkol, opakování, metodika
- technické vybavení – nutno dospecifikovat a doplnit jako parametr k relevantním uzlům (např. vše, venkovní aktivita, počítače, pomůcky pro ruční práce, projektor, interaktivní tabule... atp.)
Vyhledávací funkce
K vyhledávání slouží pole vyhledávání, kam uživatel zadá hledaný výraz. Výsledek vyhledávání je možné omezit dodatečným nastavením filtru (stupeň vzdělávání, typ dokumentu, pomůcky, případně další filtry jako jména autora apod.) Vyhledávání je buď fulltext nebo podle konkrétních klíčových slov, tedy dle TAGů. Výsledek vyhledávání je zobrazen v posloupnosti a hierarchii uzlů.
Kontextová nápověda
Kontextová nápověda se týká klíčových pojmů a metodických pokynů
Klíčové pojmy v rámci zobrazeného obsahu mají navázánu kontextovou informaci s odkazem na další uzle, které klíčový pojem objasňují, typicky uzle předcházejí výkladu, kde je možné použít pojem definovaný dříve.
Metodika na úrovni uzle (výklad, úkol, test, metodika) je navázána jako kontextová informace, která např. doporučuje způsob výkladu, upozorňuje na důležité pojmy, nabízí souvislost atp. A vztahuje se k celému zobrazenému obsahu. Metodické pokyny jsou ale samostatný uzel, který se zobrazuje v samostatném okně, pouze v kontextové informaci může být vazba na konkrétní metodický pokyn nebo jeho část.
Pro účely kontextové informace je grafika postavy, která má bublinu s obsahem typu text, odkaz v rámci portálu nebo mimo portál na jiný web, obrázek nebo video. Postava se zobrazuje na základě událost kliknutí na pojem nebo otevření obsahu, posun na následující obsah atp.
Uživatel má možnost ve svém profilu natavit tři možnosti zobrazení postavy – úplně vypnutá, potlačená, zapnutá. Potlačená postava nezobrazuje automaticky bublinu, ale upozorňuje na možnost zobrazit další informace.
Po zobrazení kontextové informace má uživatel možnost informaci zavřít nebo odložit. Postava pak kumuluje odložené kontextové informace a umožňnuje je souhrnně zobrazit např. na konci kapitoly a pak pozavírat.
Rejstřík klíčových pojmů
Je možné zobrazit výčet všech klíčových pojmů seřazených abecedně a proklikem si zobrazit výčet uzlů, které klíčový pojem osahují v posloupnosti od obecné definice po užití pojmu v dalším výkladu, Kliknutí na klíčový pojem se chová obdobně jako jeho vyhledání pomocí funkce vyhledávání.
Funkce pro učitele
Všechny vztahy uživatel vs uzel jsou platné pouze pro konkrétní revizi a je mu nabídnuto vybrat si kterou chce.
Komentáře uzlů
Každý učitel má možnost libovolný uzle komentovat a určit typ komentáře (veřejný/neveřejný, sdílený, doplnění, chyba).
Hodnocení uzlů
Uzel lze hodnotit v předem daném rozmezí.
Záložky
Vyučující si může přidat uzel mezi oblíbené a umístit tak záložku k uzlu, která se zobrazí na ose posloupnosti
Učební plán
Vyučující má rovněž možnost si vytvořit vlastní učební plán, do kterého si může například zahrnout pouze vybrané uzly a pohybovat v takto vytvořeném vlastním omezeném obsahu, který je podmnožinou celkového obsahu. Původní posloupnost uzlů je nadále zachována, pokud se ji nerozhodne vyučující přeskupit.
Soubor uzlů a vazeb, tedy jakýsi zapamatovaný uživatelský filtr na témata. Lze tak vytvořit ze všech uzlů a vazeb vlastní obsah výuky pro celou třídu na rok. Možnost označit uzle pro konkrétní třídu, že se již odučil.
Učební plán má následující funkce
- vytvoření nového učebního plánu
- přiřazení výkladu, úkolu nebo opakování do učebního plánu
- seřazení položek v učebním plánu
Třída
Vytvoření skupiny studentů, kteří budou mít přístup do portálu a může jim být přidělen konkrétní učební plán. Studenti tedy ví co je čeká v průběhu roku a učitel má přehled v které části se která třída nachází. Zároveň slouží unikátní ID, které nahrazuje osobní údaje, aby nebylo nutné žádat o souhlas zákonné zástupce.
Správa třídy má následující funkcionality
- vytvoření nové třídy
- přiřazení studentů do třídy
- přiřazení plánu určité třídě studentů
- průchod plánem v každé třídě zvlášť
- pozvání studentů na hodinu (například k textu apod.)
- přehledy studentů / studia
- přehled vyhodnocení
Student
Student je vždy v konkrétní třídě a neuchovává u sebe žádné informace, je tedy na učiteli, aby tento identifikátor přidělil konkrétnímu studentovi
Opakování
Uzel typu opakování (test) je klasicky zaškrtávací formulář. Po jeho vyplnění se zobrazí výsledek. Učitel má možnost v přehledu třídy vidět výsledky konkrétních studentů a jejich odpovědi.
FUNKCE PRO STUDENTY
Nepersonalizované přihlášení
Slouží pro učitele, aby mohl svým studentům dát přístup k dokumentům a zároveň o studentech neuchovával v systému žádné soukromé údaje. Pro identifikaci studenta slouží automaticky vygenerovaný krátký řetězec náhodných znaků.
Vyplnění úkolů a opakování
Student se může pomocí nepersonalizovaného přístupu dostat do systému na konkrétní test, po jeho vyplnění uvidí výsledek testu, ty bude mít k dispozici i jeho učitel, který mu přístup vygeneroval.
OBECNÉ FUNKCE
Notifikace
Pokud proběhne změna na kterémkoliv uzlu, nebo některé z jeho vazeb, bude uživatel, který má vůči němu nějaký vztah (má ho ve svém učebním plánu, má u něj poznámky a podobně) o této skutečnosti informován pomocí emailu.
Vyučující se může nastavit notifikace o splněném testu, která zadal studentům.
Administrátoři budou informování ve větší míře (bude upřesněno v rámci vývoje)
FUNKCE PRO ADMINISTRÁTORY
Správa uživatelů a jejich práv
Možnost upravování informací u konkrétních uživatelů, nastavení jejich práv resp. Přiřazení do skupiny práv. Přehled uživatelů v tabulce, editace formulářem
Práva jsou vázána na konkrétní uzel a všechny jeho podřízené uzle. Práva lze přidělit uživateli nebo jejich skupině a mohou být časově omezená. Tím se dá docílit toho, že některé uzly jsou viditelné pouze administrátorům nebo části dokumentů nejsou viditelné pro studenty.
Správa uzlů
Možnost vytvořit nový uzel nebo upravit stávající, zároveň přehled vazeb u konkrétních uzlů a možnost jejich editace. Přehled uzlů formou tabulky, editace formulářem.
Správa vazeb
Možnost vytvořit novou vazbu nebo upravit stávající. Přehled vazeb formou tabulky nebo „stromu“ se zobrazením celé struktury. Správa uzlů a vazeb bude moci probíhat současně s ohledem na jednoduchost.
Správa statistických (informačních ) stránek
Seznam stránek s možností smazání, přejmenování a úpravy pomocí standartního WYSIWYG editoru.
Verzování uzlů a vazeb
V případě jakékoli změny na uzlu nebo vazbě bude původní stav uchován v oddělené tabulce a v případě potřeby se změna vrátí zpět.
POPIS PORTÁLU EDURAMA
ÚVODNÍ STRÁNKA:
Na úvodní stránce je dělení na 3 puzzle dle zaměření vzdělávání (environmentální, technické, socioekonomické) a 1 puzzle je metodika pro učitele (příručky pro učitele):
|
Po prokliku do Environmentálního vzdělávání jsou vidět tzv. knihovny (vzdělávací oblasti), tzn.:
- Člověk a jeho svět (teorie environmentálního vzdělávání)
- Aplikace v dalších předmětech (jsou to různé úkoly do jiných předmětů, které používají, „podprahově“ pojmy environmentálního vzdělávání, ale nejsou o teorii).
Knihovny obsahují jednotlivé knihy (témata – např. Voda, resp. předměty – např. Matematika). Po prokliku do knihy z knihovny „Člověk a jeho svět“ je vidět její obrázek, anotace a další členění na 3 okruhy informací. Okruhy informací vyjadřují posloupnost obsahu.
- O přírodě (např. Voda v přírodě)
- O člověku (např. Potřeba a využívání vody)
- O problémech a řešeních (např. Ohrožování a ochrana vody)
Okruhy informací se dále dělí na kapitoly – např. v okruhu „Voda v přírodě“ jsou to kapitoly „Změny skupenství“, „Podoby vody“..... atd. Na každou kapitolu je navázán jeden ucelený VÝKLAD. V rámci kapitoly jsou dále rovnou ÚKOLY, které je obvykle na jednu kapitolu navázáno více. OPAKOVÁNÍ je sada otázek navázaná na celou knihu. PŘÍLOHA – obrázky ke stažení je navázána ke každé kapitole. Tam je možné si stáhnout složku s použitými obrázky jak v úkolech, tak ve výkladu dané kapitoly. Na úkoly, někdy i výklady jsou navázány různé dílčí metodické pokyny, do kterých se proklikává přes ikonu puzzle.