3

ŘEŠENÍ ÚKOLŮ A JEJICH HODNOCENÍ

Podle typu úkolů jsou možná jejich různá řešení 

úkoly s individuálním řešením

žáci v rámci řešení úkolů  (různě náročných podle jednotlivých stupňů školské soustavy) odpovídají na otázky, vyjadřují své zkušenosti, co zjišťují  z pozorování, při pokusu,  z doprovodných informací (obrázků,textů, map, schémat, výpočtů,  ....) ,  formulují své názory, hodnocení skutečnosti, zpracovávají mimo portál složitější úkoly a výsledky pak vkládají na určené místo, apod.. 

Všechny tyto způsoby  se mohou vyznačovat určitými individuálními zvláštnostmi, nemusí být z formálního hlediska jednoznačné, takže jejich hodnocení je přisouzeno učiteli (popř. jiné určené osobě – např. žákům, kterým učitel sdělí pokyn k hodnocení).

Typ takového úkolu ukazuje příklad  pro 1.st. ZŠ:

Pro hodnocení úkolů má přihlášený učitel k dispozici u všech úkolů  (pro 1. i 2.st.) značku

pro vzorovou odpověď.  Pod značkou je u některých úkolů uvedeno „individuálně“, pokud odpověď závisí na názoru žáka, na místní zkušenosti apod. Nebo vzorová odpověď vyjadřuje příklad či možnost správné odpovědi, která může být žákem vyjádřena různě (např. v různém pořadí slov, různým příkladem apod.).

Kromě toho  je u většiny úkolů  (pro 1.i 2.st.)  tato značka 

která představuje metodickou poznámku k danému úkolu; ty jsou velmi různé, včetně upozornění na návaznosti úkolů, a to i mezi různými knihami, v některých případech připomínají výchovné možnosti, odborné poznámky a doporučení k získání dalších informací atd.

úkoly s jednoznačným způsobem řešení

Jinou skupinu úkolů představují ty, u nichž je řešení jednoznačné nejen po obsahové stránce, ale i formální stránce řešení.

U takových úkolů řešení obvykle spočívá v přesouvání slov, obrázků (fotografií apod.) na správné místo. Takto jednoznačně řešenou odpověď okamžitě jako správnou, nebo nesprávnou vyhodnotí klaun,  jehož obrázek vyskočí na obrazovku. Kromě toho je neúspěšná odpověď označena červeným zaškrtnutím. Žák může úkol řešit opakovaně formou „pokus“ – „omyl“ – a tímto způsobem se postupně dostávat ke správnému výsledku. Vzorová řešení tohoto typu úkolů jsou  pro učitele uvedena v metodických poznámkách pod již výše uvedenou značkou

Příkladem je úkol z knihy živočichové opět pro 1. st. ZŠ:

Jednou vyřešené úkoly je možno používat stále znovu a znovu, protože odpovědi je možno smazat za pomoci roletky –  a kromě toho je možno využívat mnohé další funkce užitečné pro práci učitele, které jsou spojeny s postranní lištou a roletkou.

UČITELI po přihlášní se objeví ještě roletka a lišta.

Pomocí roletky může velmi snadno odpovědi žáků SMAZAT takto:

Tukne na značku roletky nahoře v pravém rohu obrazovky, roletka se  otevře a poté na jejím konci  zmáčkne „smazat své odpovědi“ – a úkol je připraven pro opětovné řešení;

Z horní lišty je zatím možno využívat i funkci – TISKNOUT KAPITOLU.

Při řešení úkolů pro 1. stupeň ZŠ v části „Člověk a jeho svět“ můžeme lištu využít i pro celkové opakování takto:

Otevřeme např knihu „Věci kolem nás“ a na horní liště se objeví značka pro OPAKOVÁNÍ.

Pod ní můžeme postupně otevřít 10 jednoduchých otázek k ověření získaných znalostí. Stejně můžeme postupovat i u ostatních knih.

11