1

Název projektu: Městys Křtiny a jeho udržitelný rozvoj

Autor: Ing. Dagmar Bibrová

Škola: Základní škola a Mateřská škola Křtiny

 

Stručné představení školy:

ZŠ a MŠ se nachází na okraji obce Křtiny v Jihomoravském kraji. Výuka probíhá podle ŠVP ZV Škola v přírodě, příroda ve škole. Škola se zaměřuje na ekologickou výchovu. Je držitelem titulu Škola udržitelného rozvoje I. stupně. Chceme být školou s  přátelskou atmosférou podporující pozitivní sociální klima. Ve škole pracuje školní poradenské pracoviště.

Účast v projektu:
I. stupeň – 5. ročník, 18 žáků
II. stupeň – 8. ročník, 22 žáků

 

Spolupracující učitelé:

  1. stupeň – 1 (TU V. třídy)
    II. stupeň – 1 (vyučující Z)

 

Cíl: Zmapovat krajinotvorné prvky podle vyhlášky 500/2006: dominanty, místa s geniem loci, osy krajiny a pohledové osy, bariéry, vizuální zábrany a zanedbané pozemky v katastru Městyse Křtiny.

 

Rozvoj kompetencí a jejich příklady:

Kompetence k učení - žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení je využívá v praktickém životě.

Kompetence k řešení problému – žák kriticky myslí a činí uvážlivá rozhodnutí.

Kompetence komunikativní - žák využívá informační a komunikační prostředky, formuluje a vyjadřuje své myšlenky.

Kompetence sociální a personální – žák účinně spolupracuje ve skupině.

Kompetence občanské – žák se zodpovědně rozhoduje podle situace, respektuje, ocení a chrání kulturní i historické dědictví.

Kompetence pracovní – žák přistupuje k výsledkům pracovní činnosti i z hlediska ochrany životního prostředí, kulturních a společenských hodnot.

Znalosti a dovednosti
Znalost krajinotvorných prvků, poznání regionu, seznámení s kulturním a přírodním dědictvím, práce s katastrální mapou, sběr informací z terénu, vyhledání informací pomocí internetu, zpracování informací, pracovat ve skupině, utváření pozitivního vztahu k ŽP a mísu, ve kterém žijí.

Vztah průřezového tématu EV ke vzdělávacím oborům podle RVP ZV:
Vzdělávací obor Člověk a jeho svět – vede žáky k ucelenému elementárnímu pohledu na okolní přírodu i prostředí.

Tematický okruh Místo, kde žijeme - vlastní aktivitou žáci hledají nové a zajímavé věci , (např. význačné budovy, dopravní síť), sledují typické regionální zvláštnosti. Učí se odpovědnosti, ochraně a tvorbě životního prostředí.

Tematický okruh Lidé a čas – žáci sledují regionální památky, orientují se v hlavních reáliích minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik.

Tematický okruh Lidé kolem nás – žáci poukáží v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhnou možnosti zlepšení životního prostředí. obce.

Vzdělávací obor Informační a komunikační technologie – žáci vyhledávají informace na internetu, pracují s textem, obrázkem v textovém a grafickém editoru.

Vzdělávací obor Člověk a zdraví – žáci se učí přesunu do terénu a pohybu v přírodě.

 

Vztah průřezového tématu EV k dalším průřezovým tématům podle RVP ZV:

Průřezové téma Výchova demokratického občana – tematický okruh Občan, občanská společnost a sát – občan jako odpovědný člen společnosti.

Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova – tematický okruh Sociální rozvoj – rozvoj komunikace a vytváření morálních postojů.

 

Etapy projektu:

  1. etapa - přípravné práce
  2. etapa – práce v terénu
  3. etapa – zpracování informací

 

  1. etapa
    Seznámení s krajonotvornými prvky a jejich ukázka. Viz teorie.
    Rozdělení katastru na jednotlivé části. Stanovení výchozího centrálního bodu v katastru – kostel. Dále katastr rozdělit na kruhové výseče podle počtu skupin dětí.
    Rozdělení žáků do skupin po 4 – 5 žáků ve skupině. Skupina by měla být, pokud to lze, tvořena žáky, kteří mají stejný vztah k dané části katastru (např. bydliště).
    Přiřazení jednotlivých částí katastru skupinám žáků.
  2. etapa
    Seznámení s katastrem (jeho částí), obchůzka katastru.
    Vytipování krajinotvorných prvků a vyznačení v katastrální mapě.
  3. etapa
    Zpracování informací – vyhledání zajímavosti o krajinotvorném prvku na internetu.
    Sestavení záznamové karty.

 

Výstupy projektu:

  1. katastrální mapa s vyznačenými krajinotvornými prvky
  2. záznamová karta k jednotlivým krajinotvorným prvkům

 

Pomůcky a vybavení:
katastrální mapa obce, poznámkový blok, PC s přístupem na internet a textovým editorem, psací potřeby, záznamová karta - viz. dále

Rozšíření pro II. stupeň: fotoaparát, GPS pro skupinu

 

Potřebný čas
I. etapa 45 minut

  1. etapa 90 minut

III. etapa 90 minut

 

Poznámky

Čas projektu je odvislý od velikosti katastru nebo jeho zvolené části. Pro I. stupeň je vhodné zmapovat zastavěnou část katastru, pro II. stupeň zahrnout i katastr bez zástavby.
Důležité je dobře seznámit žáky s typy jednotlivých krajinotvorných prvků.

Projekt lze rozšířit na druhém stupni tak, že záznamová karta je obohacena o fotografii krajinotvorného prvku a GPS souřadnice.
Mapa s krajinotvornými prvky může sloužit obci jako podklad pro územní plán a proto je vhodné předat ji na veřejné prezentaci představitelům obce.
Výstupy z projektu lze využít i v dalších ročnících při výuce o regionu.

 

Příklad záznamové karty ze druhého stupně:

Kategorie: Dominanta

Označení na mapě: D 22

Souřadnice:  N 49°17´50,3''                                    E 16°44´37,9"

Zdůvodnění zařazení do kategorie: Dvoupatrová budova na náměstí. Původně budova sloužila jako hotel (majitelé p. Uher, p. Rosol), dále byla využívána jako dětský domov. Dnes je zde Úřad Městyse Křtiny, místní knihovna a matrika. V budově je také umístěna pošta.

 

Návrh: Zachován

Další péče o prvek: Pravidelná údržba budovy, včetně okolí. Zlepšit vzhled uvnitř budovy - chodeb.

 

Záznamová karta

Název krajinotvorného prvku. (např. Chrám Jména Panny Marie Křtinské)

Zařazení do kategorie (např. dominanta)

Označení na mapě: (např. D 1)

 

Zdůvodnění zařazení do kategorie (např. Budova pochází z období……, další příklad: Zachovalé původní místo s pěkným výhledem, a podobně podle kategorie a získaných informací na internetu.)

Návrh (zde se uvede zachován nebo odstraněn podle kategorie krajinotvorného prvku.)

Další péče o prvek: (např. Vyčistit okolí a posekat trávu)

11