101

Metodický list = žák

 

Co k experimentu potřebujeme:

  • teplotní senzor 2x
  • ponorný vařič
  • 2-3 l sklenice na zavařování

Schéma experimentu:

Jak budete postupovat:

  • Připravíme nádobu s vodou.
  • Teplotní senzor umístíme těsně ke dnu sklenice (= senzor se nesmí dotýkat dna ani stěn).
  • Těsně pod hladinu umístíme ponorný ohřívač a zapneme. Během experimentu pozorujeme zahájení varu vody ve vrchní části sklenice.
  • Zároveň měříme teplotu u dna. Tato teplota se nezměnila.
  • Postupně vyndáváme teploměr ze spodní části sklenice a pozorujeme, co se děje s teplotou.
  • Voda svoji teplotu nezměnila do okamžiku, kdy se senzor teploty dostal na úroveň ponorného ohřívače.
  • Při překročení této hranice voda stoupla na teplotu varu.
  • Při ponořování se teplota dostala na svoji původní hodnotu.

 

Zpracování naměřených dat:

  • Měříme teplotu u dna, uprostřed sklenice a u hladiny.

 

Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:

  • Je lepší vodu chladit od hladiny, nebo ode dna.
  • Je lepší vodu ohřívat od hladiny, nebo ode dna

 

Otázky a úkoly:

  • Co se děje s teplotou, když postupně vyndáváme teploměr směrem k hladině.
  • Jaká je teplota vody u dna, když začne voda vřít v okolí ponorného vařiče