103

Metodický list = žák

 

Co k experimentu potřebujeme:

  • senzor pro měření teploty 2x
  • kádinka
  • zkumavka

Schéma experimentu:

 

Jak budete postupovat:

  • Do kádinky dáme směs ledu a soli.
  • Do takto připravené směsi vložíme zkumavku s vodou. Zároveň vložíme do zkumavky teplotní senzor.
  • Měříme teplotu vody v závislosti na čase.

 

 

Zpracování naměřených dat:

  • Ze získaného grafu se pokuste určit teplotu tuhnutí vody a teplotu tání ledu.

 

Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:

  • Jaký je průběh křivky tuhnutí?
  • Jsou na tomto průběhu nějaké výrazné části?
  • Proč se teplota během určité doby nesnižovala?
  • Určete teplotu tuhnutí vody.
  • V čem je průběh křivky tání podobný s křivkou tuhnutí?

 

Náměty nad dalšími aktivity:

  • Přidejte do vody trochu soli a opakujte experiment. Na závěr porovnejte výsledky.
  • Udělejte experiment s dvěma lahvemi. Jednu naplňte horkou vodou a druhou vodou pokojové teploty. Porovnejte křivky tuhnutí.