142

Metodický list = žák

 

Co k experimentu potřebujeme

  • ladička
  • zvukový senzor
  • jiné zdroje zvuku: plechový pásek, polychord, zvonek, hudební nástroje (např. kytara, buben, trubka, ...), siréna, dřevěná píšťala, ...

 

Schéma experimentu:

 

 

Jak budete postupova:

  • Sestavte pomůcky podle schématu.
  • V řídícím programu měřicího systému nastavte velmi rychlé měření s dostatečným počtem měřených hodnot (např. 2 000 údajů při periodě měření 0,5 ms)
  • Kladívkem klepněte na rameno ladičky a spusťte měření. Měření je velmi rychlé.
  • Předchozí kroky opakujte při měření zvuku z jiných zdrojů.

 

Zpracování naměřených dat:

  • Získali jste graf závislosti akustického tlaku (transformovaného na elektrické napětí) od času. Graf obsahuje periodickou křivku (pro ladičku je to graf tvaru funkce sinus).
  • Analyzujte křivku - zjistěte frekvenci zvuku. Použijte Fourierova analýzu na prozkoumání spektra zaznamenaného zvukového vlnění a vysvětlete výsledky analýzy.

 

Popřemýšlejte nad zadanými otázkami:

  • Jaký je rozdíl mezi zvukovým vlněním hřmotu a hudebního tónu?
  • Určete frekvence zvuku pro každý zdroj. Proč obsahují některé zvuky více frekvencí?
  • Jaké vlastnosti kmitajících objektů musíte změnit, aby se změnila frekvence získaného zvuku?

 

Náměty na další aktivity:

  • Zaznamenejte zvukové vlnění různých šumů.
  • Na rameno ladičky namontujte malé závaží. Prozkoumejte vztah mezi polohou závaží a frekvencí zvuku ladičky.