L

VYUŽITÍ PORTÁLU NA GYMNÁZIÍCH

 

Na nižším stupni osmiletých gymnázií (popř. i šestiletých) je možno portál využívat obdobně jako na základních školách samozřejmě i s ohledem na náročnost řešení jednotlivých úkolů.

 

Na vyšší úrovni gymnázií je třeba EV komplexně spojovat s vyšší úrovní všeobecného vzdělávání a individuálně k žákům i s předpokládanou orientací přípravy pro vysokoškolský stupeň v různých směrech, tj. jednak

a) v rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí - hlavně v oblastech:  

      Člověk a příroda

      Člověk a společnost

      Člověk a svět práce

      Člověk a zdraví

      Informatika a informační a komunikační technologie

 b) v rámci průřezových témat, zejména v tématu Environmentální výchova, ale zčásti i v ostatních tématech.

 Jednotlivé vzdělávací oblasti tvoří vzdělávací obory obvykle realizované v podobě jednotlivých učebních předmětů.

Možnosti využití jednotlivých knih a jejich úkolů v jednotlivých vzdělávacích oborech na nižším stupni gymnázia jsou uvedeny na portálu Edurama v samostatném přehledu.

 

Na vyšším stupni je vhodné využívat některé úkoly již zásadně k samostatnému řešení, které může být úvodní (shrnující, motivační)  a na ně pak mohou navazovat ve větším rozsahu doplněné rozšiřující úkoly zaměřené k  samostatnému pozorování v okolí, zjišťování podrobnějších informací a aktualit,  jak je v řadě úkolů přímo doporučeno.

Např.:  v „knize“ Biodiverzita

-  samostatné vyhledávání doplňování příkladů u úkolů např. č. 7, 8, , 11, 13, 14 může přispět jako motivace k  rozšiřování znalostí o jednotlivých druzích organismů a jejich systematickém zařazení

-  samostatné řešení úkolu č. 16 může posloužit k přehlednému zjištění celkových znalostí o jednotlivých organismech

-  řešení úkolu č. 36 by mohlo jedince motivovat ke sledování okolí – např. sukcese, invazních organismů, vlivů lidských aktivit na druhovou i ekosystémovou biodiverzitu apod.

 

Některé úkoly mohou vytvořit vstup k podrobnějšímu výkladu sledovaných základních dějů.

Např. chemických protichůdných dějů,  které představují  poutání a uvolňování energie v živých organismech je možno využít knihu/úkol: „Život“ / 12, 13, 16.

 

Navazujícím řešením některých úkolů různých „knih“ můžeme  docílit komplexní pohled  na zvolenou problematiku -  např.

                                                     kniha/úkol:

 - na vývoj života  a člověka:               „Život“/ 4, 5

                                                      „Biodiverzita“ / 21, 22, 23, 24, 25

                                                     „ Vývoj vztahů“  / 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. 8, 9¨

- na získávání jaderné energie:          „ Země“  / 24

                                                 „ Energie“ / 22, 23, 24, 25

Některé obtížnější úkoly, které jsou značně náročné pro obvyklou úroveň základního vzdělání a  jsou určené spíše k individuálnímu rozvoji některých žáků, jsou pak vhodné právě k využití na vyšším stupni gymnázií.  Příkladem mohou být úkoly z knihy  „Problémy“ /9, 13, 14, 21, 23 – 27 a  velká část úkolů z knihy Udržitelný rozvoj. Na jejich řešení je možno navázat výměnu názorů a jejich zdůvodňování ve společné diskusi.

Portál obsahuje také úkoly zaměřené k aktuálním otázkám praxe, které by mohly oživit  a doplnit někdy až příliš pouze teoreticky pojaté RVP  - např. pro vzdělávací obor Fyzika je možno využít řadu úkolů z knihy Energie

Pro požadavky vzdělávací oblasti Člověk a příroda a Člověk a společnost spojené v oboru  Zeměpis jsou vhodné např. úkoly z knihy Ekologie krajiny/ 4 – 10 věnované přírodě i lidem žijícím v tundře  a podobně Ekologie krajiny/ 11 – 18 ve stepi, nebo je možno vybrat několik úkolů z  navazujících knih o nejchudších suchých státech světa: Ekologie krajiny/ 26, 27,  Nerovnoměrnosti 7, 10, 17 – 22, Globální problémy /1, 8,11, 12, 14, 24 a  Udržitelný rozvoj /28, 29, 30, 31 a podobně i pro další oblasti světa..

Vhodné úkoly pro vyšší stupeň gymnázií  jsou na portálu Edurama i pro vzdělávací oblast  Člověk a svět  práce  - zejména v knihách:

 „Vývoj vztahů z hlediska historického vývoje ,“Energie“, „Přírodní zdroje obnovitelné“  i „Přírodní zdroje neobnovitelné“  a „Způsob života“ z hlediska různých zaměstnání a z knihy „Globální problémy“  o vlivech globalizace na život i práci.

 A podobně i pro vzdělávací oblast Člověk a zdraví  zejména úkoly v knihách „Zdraví a prostředí „ , Energie“  a „Způsob života“.

 

Na mnohé úkoly je možno navazovat (nebo je využívat) v souvislosti s řešením průřezových témat.

U průřezového tématu  Environmentální výchova je velmi zdůrazněn „ nutný posun od tradiční oborové výuky k výuce oborově integrované“. Této zásadě zcela odpovídá celé pojetí  „ekologického vzdělávání“ portálu EDURAMA.

 

Při realizaci tematických okruhů průřezového tématu Environmentální výchova přímo uvedeným v RVP je možno využít úkoly (popř. jejich obtížnější části) jako úvod a náměty pro další řešení určitého zvoleného problému.

Je možno postupovat tak, že vybrané úkoly zadáme žákům (jednotlivcům či skupinám)  k samostatnému řešení  a poté s nimi projednáme specifické rozšíření dané problematiky o konkrétní  badatelské aktivity – např. pozorování v okolní přírodě, provedení pokusů, zjišťování informací z různých regionálních a místních zdrojů, za využití internetu, apod. podle charakteru úkolů.

 

Pro jednotlivé okruhy problémů je možno doporučit úkoly zejména z následujících knih:

 

Tematický okruh

Doporučené knihy a úkoly

PROBLEMATIKA VZTAHŮ ORGANISMŮ A PROSTŘEDÍ

Jak ovlivňuje prostředí organismy, které v něm žijí, a které abiotické/biotické vlivy na organismus působí

Země / 9, 11-13, 17, 18, 21, 24, 28, 31, 32, 34, 35, 37 – 42, 44, 45
Základy ekologie/  1 -3, 5 -11, k jednotlivým podmínkám: 11 – 22,  48

 

 

Jak lze charakterizovat populace, jejich vlastnosti a vzájemné vztahy

Základy ekologie / 30, 23, 24, 26 – 29, 31 - 35
Biodiverzita / 1- 4, 6 -9, 19, 27, 28, 30

 

 

Jak probíhá tok energie a látek v biosféře a v ekosystému

Základy ekologie/ 36 – 47, 49, 50

 

 

ČLOVĚK A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Jak ovlivňuje člověk životní prostředí od počátku své existence po současnost a jaké je srovnání těchto forem ovlivňování z hlediska udržitelnosti

Vývoj vztahů k prostředí/  všechny úkoly Ekologie krajiny /10, 14-17, 21, 22, 27, 29, 30
Způsob života /1, 2, 3, 13,  27, 28, 43, 44

 

 

Čím jsou významné organismy pro člověka, jaké jsou příčiny zániku některých rostlinných a živočišných druhů a jaké jsou formy jejich ochrany

Ekologie/ 3,
Ekologie krajiny/ 14, 16, 17, 21, 22, 24 – 26, 29, 30, 32 – 34,
Vývoj vztahů k prostředí/ 10 -13, 15, 16, 28
Biodiverzita/ 12, 13, 15, 18, 19, 25, 26, 28, 30 – 32,34 – 44
Způsob života/ 23, 29, 33 -35,  38, 39

 

 

Jaké zdroje energie a suroviny člověk na Zemi využívá a jaké klady a zápory se s jejich využíváním a získáváním pojí

Globální problémy/ 20 - 23
Nerovnoměrnosti/ 22, 23
Přírodní zdroje a energie/ všechny úkoly
Využívání zdrojů obnovitelných/všechny úkoly
Využívání zdrojů neobnovitelných/ všechny úkoly
Způsob života/ 6 – 25, 28 -32

 

 

 Jakým způsobem člověk využívá vodu, jaké jsou nejčastější příčiny jejího znečištění, čím je způsoben nedostatek pitné vody a jaký má dopad na společnost

Země/ 38 – 43
Ekologie/ 15 -18,  50
Ekologie krajiny/ 16
Prostředí a zdraví/ 16, 19,    56
Vývoj vztahů k prostředí/ 9, 17, 36, 37
Přírodní zdroje a energie / 29, 30

 

 

- K čemu člověk využívá půdu a jaké důsledky z toho pro životní prostředí vyplývají

Využívání zdrojů obnovitelných/  8, 14,15,  18,  31 - 37,
Způsob života/ 6 -8, 10, 31,
Globální problémy/ 1, 10 -16, 24, 26
Země / 44, 45
Ekologie/ 18 – 20, 44, 45, 49, 50
Ekologie krajiny/ 4, 12, 15, 17

 

 

Jaké jsou příčiny rychlého růstu lidské populace a jaký vliv má tento růst na životní prostředí

Využívání zdrojů obnovitelných/ 5, 7 - 9, 15, 16
Způsob života / 26, 27, 38
Globální problémy / 1, 17 - 19

 

 

Které vlivy prostředí ohrožují zdraví člověka

Nerovnoměrnosti/  všechny úkoly
Přírodní zdroje a energie/ 3, 40, 41
Využívání zdrojů obnovitelných/ 9, 17 -19
Způsob života/ 43,45
Prostředí a zdraví/ 57,58

 

 

Jaké jsou příčiny a důsledky globálních ekologických problémů a jaký postoj k tomu zaujímají zainteresované skupiny

Globální prostředí / 1- 3, 5, 11- 14, 17-27
Udržitelný rozvoj / 1- 4, 13, 14, 26,28-31, 37
Prostředí a zdraví/  všechny úkoly
Nerovnoměrnosti/ 17, 19
Způsob života/  5, 6, 7, 12 -15,  23, 29,
Globální problémy/ 1- 4, 8, 10, 15, 23, 26
Prostředí a zdraví/ 50 – 58

 

 

Jaké jsou nástroje a možnosti řešení globálních ekologických problémů (např. legislativní, dobrovolné/ občanské, institucionální, technologické) a jaké jsou možnosti zapojení jednotlivce do jejich řešení

Vývoj vztahů/ 37,38
Nerovnoměrnosti/  6, 7, 15 – 27
Přírodní zdroje a energie/ 21, 28, 40- 42

 

 

Které základní principy se pojí s myšlenkou udržitelného rozvoje

Využívání zdrojů obnovitelných/ 4, 7-11,17-19
Využívání zdrojů neobnovitelných/ 2 -4, 6, 15, 21, 25 - 27
Způsob života/ všechny úkoly

 

 

Jaké jsou prognózy globálního rozvoje světa na podkladě současného environmentálního jednání lidstva

Globální problémy/ všechny úkoly
Udržitelný rozvoj / všechny úkoly
Způsob života/  6 – 24,  30, 32, 33, 35 -37, 40, 43,
Způsob života / 1 - 45 
Udržitelný rozvoj/  2, 4 - 9, 12 -17,  26 -37
Udržitelný rozvoj/ 5, 6 , 9 - 22, 33- 37
Udržitelný rozvoj/ 5, 7 - 37

 

 

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ REGIONU A ČESKÉ REPUBLIKY

S kterými problémy z hlediska životního prostředí se ČR a region nejvíce potýká

Ekologie krajiny/  18 – 22, 31 -34
Prostředí a zdraví/ 5 – 16, 39, 40, 43, 44, 48 – 58
Vývoj vztahů/ 14,
Přírodní zdroje a energie/ 6 -9, 24, 25, 30, 32, 35
Využívání zdrojů obnovitelných/ 7 -16, 23- 30, 32 -37
Využívání zdrojů neobnovitelných/ 2- 4, 6 -8,  10 -13, 18 -24, 26, 27
Způsob života /  všechny úkoly
Globální problémy/ 2 -5, 11, 15, 18, 25- 27
Udržitelný rozvoj/  7, 11, 12, 16 – 23, 27

 

 

Jaká je historie a současný stav ochrany přírody a krajiny v ČR

Biodiverzita/ 45 - 48
Vývoj vztahů/ 5, 18 - 28
Způsob života / 39 - 42,

 

 

Které z institucí v ČR se zabývají problematikou životního prostředí
Jaká jsou nejvýznamnější legislativní opatření v oblasti životního prostředí a jak tato opatření ovlivňuje Evropská unie

Biodiverzita  /  42 - 48
Způsob života/ 2, 6, 11,  24, 26, 36, 37, 39 – 44
Udržitelný rozvoj /  24 -27, 31 -37