Typ: Lekce
79859:úkoly
VYUŽITÍ PORTÁLU NA GYMNÁZIÍCH
Na nižším stupni osmiletých gymnázií (popř. i šestiletých) je možno portál využívat obdobně jako na základních školách samozřejmě i s ohledem na náročnost řešení jednotlivých úkolů.
Na vyšší úrovni gymnázií je třeba EV komplexně spojovat s vyšší úrovní všeobecného vzdělávání a individuálně k žákům i s předpokládanou orientací přípravy pro vysokoškolský stupeň v různých směrech, tj. jednak
a) v rámci jednotlivých vzdělávacích oblastí - hlavně v oblastech:
Člověk a příroda
Člověk a společnost
Člověk a svět práce
Člověk a zdraví
Informatika a informační a komunikační technologie
b) v rámci průřezových témat, zejména v tématu Environmentální výchova, ale zčásti i v ostatních tématech.
Jednotlivé vzdělávací oblasti tvoří vzdělávací obory obvykle realizované v podobě jednotlivých učebních předmětů.
Možnosti využití jednotlivých knih a jejich úkolů v jednotlivých vzdělávacích oborech na nižším stupni gymnázia jsou uvedeny na portálu Edurama v samostatném přehledu.
Na vyšším stupni je vhodné využívat některé úkoly již zásadně k samostatnému řešení, které může být úvodní (shrnující, motivační) a na ně pak mohou navazovat ve větším rozsahu doplněné rozšiřující úkoly zaměřené k samostatnému pozorování v okolí, zjišťování podrobnějších informací a aktualit, jak je v řadě úkolů přímo doporučeno.
Např.: v „knize“ Biodiverzita
- samostatné vyhledávání doplňování příkladů u úkolů např. č. 7, 8, , 11, 13, 14 může přispět jako motivace k rozšiřování znalostí o jednotlivých druzích organismů a jejich systematickém zařazení
- samostatné řešení úkolu č. 16 může posloužit k přehlednému zjištění celkových znalostí o jednotlivých organismech
- řešení úkolu č. 36 by mohlo jedince motivovat ke sledování okolí – např. sukcese, invazních organismů, vlivů lidských aktivit na druhovou i ekosystémovou biodiverzitu apod.
Některé úkoly mohou vytvořit vstup k podrobnějšímu výkladu sledovaných základních dějů.
Např. chemických protichůdných dějů, které představují poutání a uvolňování energie v živých organismech je možno využít knihu/úkol: „Život“ / 12, 13, 16.
Navazujícím řešením některých úkolů z různých „knih“ můžeme docílit komplexní pohled na zvolenou problematiku - např.
kniha/úkol:
- na vývoj života a člověka: „Život“/ 4, 5
„Biodiverzita“ / 21, 22, 23, 24, 25
„ Vývoj vztahů“ / 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. 8, 9¨
- na získávání jaderné energie: „ Země“ / 24
„ Energie“ / 22, 23, 24, 25
Některé obtížnější úkoly, které jsou značně náročné pro obvyklou úroveň základního vzdělání a jsou určené spíše k individuálnímu rozvoji některých žáků, jsou pak vhodné právě k využití na vyšším stupni gymnázií. Příkladem mohou být úkoly z knihy „Problémy“ /9, 13, 14, 21, 23 – 27 a velká část úkolů z knihy Udržitelný rozvoj. Na jejich řešení je možno navázat výměnu názorů a jejich zdůvodňování ve společné diskusi.
Portál obsahuje také úkoly zaměřené k aktuálním otázkám praxe, které by mohly oživit a doplnit někdy až příliš pouze teoreticky pojaté RVP - např. pro vzdělávací obor Fyzika je možno využít řadu úkolů z knihy Energie.
Pro požadavky vzdělávací oblasti Člověk a příroda a Člověk a společnost spojené v oboru Zeměpis jsou vhodné např. úkoly z knihy Ekologie krajiny/ 4 – 10 věnované přírodě i lidem žijícím v tundře a podobně Ekologie krajiny/ 11 – 18 ve stepi, nebo je možno vybrat několik úkolů z navazujících knih o nejchudších suchých státech světa: Ekologie krajiny/ 26, 27, Nerovnoměrnosti 7, 10, 17 – 22, Globální problémy /1, 8,11, 12, 14, 24 a Udržitelný rozvoj /28, 29, 30, 31 a podobně i pro další oblasti světa..
Vhodné úkoly pro vyšší stupeň gymnázií jsou na portálu Edurama i pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce - zejména v knihách:
„Vývoj vztahů „ z hlediska historického vývoje ,“Energie“, „Přírodní zdroje obnovitelné“ i „Přírodní zdroje neobnovitelné“ a „Způsob života“ z hlediska různých zaměstnání a z knihy „Globální problémy“ o vlivech globalizace na život i práci.
A podobně i pro vzdělávací oblast Člověk a zdraví zejména úkoly v knihách „Zdraví a prostředí „ , Energie“ a „Způsob života“.
Na mnohé úkoly je možno navazovat (nebo je využívat) v souvislosti s řešením průřezových témat.
U průřezového tématu Environmentální výchova je velmi zdůrazněn „ nutný posun od tradiční oborové výuky k výuce oborově integrované“. Této zásadě zcela odpovídá celé pojetí „ekologického vzdělávání“ portálu EDURAMA.
Při realizaci tematických okruhů průřezového tématu Environmentální výchova přímo uvedeným v RVP je možno využít úkoly (popř. jejich obtížnější části) jako úvod a náměty pro další řešení určitého zvoleného problému.
Je možno postupovat tak, že vybrané úkoly zadáme žákům (jednotlivcům či skupinám) k samostatnému řešení a poté s nimi projednáme specifické rozšíření dané problematiky o konkrétní badatelské aktivity – např. pozorování v okolní přírodě, provedení pokusů, zjišťování informací z různých regionálních a místních zdrojů, za využití internetu, apod. podle charakteru úkolů.
Pro jednotlivé okruhy problémů je možno doporučit úkoly zejména z následujících knih:
Tematický okruh |
Doporučené knihy a úkoly |
PROBLEMATIKA VZTAHŮ ORGANISMŮ A PROSTŘEDÍ |
|
Jak ovlivňuje prostředí organismy, které v něm žijí, a které abiotické/biotické vlivy na organismus působí |
Země / 9, 11-13, 17, 18, 21, 24, 28, 31, 32, 34, 35, 37 – 42, 44, 45 |
|
|
Jak lze charakterizovat populace, jejich vlastnosti a vzájemné vztahy |
Základy ekologie / 30, 23, 24, 26 – 29, 31 - 35 |
|
|
Jak probíhá tok energie a látek v biosféře a v ekosystému |
Základy ekologie/ 36 – 47, 49, 50 |
|
|
ČLOVĚK A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ |
|
Jak ovlivňuje člověk životní prostředí od počátku své existence po současnost a jaké je srovnání těchto forem ovlivňování z hlediska udržitelnosti |
Vývoj vztahů k prostředí/ všechny úkoly Ekologie krajiny /10, 14-17, 21, 22, 27, 29, 30 |
|
|
Čím jsou významné organismy pro člověka, jaké jsou příčiny zániku některých rostlinných a živočišných druhů a jaké jsou formy jejich ochrany |
Ekologie/ 3, |
|
|
Jaké zdroje energie a suroviny člověk na Zemi využívá a jaké klady a zápory se s jejich využíváním a získáváním pojí |
Globální problémy/ 20 - 23 |
|
|
Jakým způsobem člověk využívá vodu, jaké jsou nejčastější příčiny jejího znečištění, čím je způsoben nedostatek pitné vody a jaký má dopad na společnost |
Země/ 38 – 43 |
|
|
- K čemu člověk využívá půdu a jaké důsledky z toho pro životní prostředí vyplývají |
Využívání zdrojů obnovitelných/ 8, 14,15, 18, 31 - 37, |
|
|
Jaké jsou příčiny rychlého růstu lidské populace a jaký vliv má tento růst na životní prostředí |
Využívání zdrojů obnovitelných/ 5, 7 - 9, 15, 16 |
|
|
Které vlivy prostředí ohrožují zdraví člověka |
Nerovnoměrnosti/ všechny úkoly |
|
|
Jaké jsou příčiny a důsledky globálních ekologických problémů a jaký postoj k tomu zaujímají zainteresované skupiny |
Globální prostředí / 1- 3, 5, 11- 14, 17-27 |
|
|
Jaké jsou nástroje a možnosti řešení globálních ekologických problémů (např. legislativní, dobrovolné/ občanské, institucionální, technologické) a jaké jsou možnosti zapojení jednotlivce do jejich řešení |
Vývoj vztahů/ 37,38 |
|
|
Které základní principy se pojí s myšlenkou udržitelného rozvoje |
Využívání zdrojů obnovitelných/ 4, 7-11,17-19 |
|
|
Jaké jsou prognózy globálního rozvoje světa na podkladě současného environmentálního jednání lidstva |
Globální problémy/ všechny úkoly |
|
|
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ REGIONU A ČESKÉ REPUBLIKY |
|
S kterými problémy z hlediska životního prostředí se ČR a region nejvíce potýká |
Ekologie krajiny/ 18 – 22, 31 -34 |
|
|
Jaká je historie a současný stav ochrany přírody a krajiny v ČR |
Biodiverzita/ 45 - 48 |
|
|
Které z institucí v ČR se zabývají problematikou životního prostředí |
Biodiverzita / 42 - 48 |