L

VYUŽITÍ PORTÁLU EDURAMA VE STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOLÁCH

 V oblasti středního odborného školství  se jednotlivé školy značně liší nejen délkou vzdělávání, ale i celkovým zaměřením studovaného oboru;  s tím souvisí  i náročnost  a pojetí všeobecné i odborné složky přípravy žáků.

Portál Edurama může posloužit k připomenutí a zopakování  některých přírodovědných informací  ze  základní školy a k doplnění praktických informací týkajících se běžného chování v prostředí. Pro náročnější obory studia poskytuje i řadu úkolů, které rozšiřují základní všeobecné vzdělávání a které je možno diferencovaně využít podle odborného zaměření školy, zejména k oblasti technické, zemědělské a lesnické, zčásti i pro školy zaměřené k oblasti společenskovědné.

  

 Doporučení k využívání úkolů pro různé střední odborné školy:

A) Pro žáky řady dvouletých E oborů je možno úkoly  portálu využívat v souvislosti s řešením průřezového tématu  „Člověk a ŽP“; samostatný přírodovědný VO  „Základy biologie a ekologie“ není ve vzdělávání zařazen.

 Doporučení:

Postačuje výběr některých méně složitých úkolů učitelem (popř. částí těchto úkolů) při všeobecném vzdělávání, nebo při některých vhodných příležitostech,  a to zejména z „knih“

- orientovaných  k  vlivům prostředí na zdraví  (kniha „Zdraví“),

- k současnému běžnému způsobu života ve vztazích k prostředí (kniha „Způsob života“),

- popř. pro upozornění na závažnost některých aktuálních problémů a na možnosti jejich řešení (knihy „Globální problémy“ a „Udržitelnost rozvoje“).

 

 Některé úkoly je možno také využít podle profesního zaměření  oboru zejména z knih „Energie“, „Obnovitelné přírodní zdroje“ a „Neobnovitelné přírodní zdroje“.

 

Metodické řešení

Podle vybavení školy je  možno některé úkoly (nebo i jejich  část) využít ke společnému řešení a následné diskusi, nebo i k samostatné práci žáků. Využívání těchto úkolů může přispět k propojování souvislostí mezi všeobecnou a odbornou součástí vzdělávání.

Výběr úkolů je třeba provést předběžně - závisí zcela na volbě učitele.

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

B) Pro žáky řady dvouletých J oborů a pro žáky tříletých H oborů je v RVP zařazen

VO (učební předmět) „Biologické a ekologické vzdělávání

průřezové téma „Člověk a ŽP“ .

Praktické řešení obvykle velmi úzce souvisí se zaměřením oboru – a podle toho se poznatky z obsahu „biologického a ekologického vzdělávání“ často spojují s dalšími přírodovědnými obory;

průřezové téma pak zejména propojuje oblast vzdělávání s praktickým řešením aktuálních problémů a s odbornou přípravou.

Pro doplňování všeobecného vzdělávání zcela postačuje úroveň úkolů navržených pro 2.st. ZŠ.

Doporučuje se volit zejména úkoly shrnujícího charakteru se vztahem k dané odbornosti a k praktickému životu každého občana  a úkoly ukazující závažnost některých problémů prostředí i potřebnost a možnost jejich řešení.

Výběr vhodných úkolů je třeba posuzovat jak z hledisek všeobecného vzdělávání a možnosti jejich propojení s odbornou přípravou, tak z hledisek jejich náročnosti.

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

C) Ostatní čtyřleté obory středních odborných škol (řady L a M) mají v RVP rovněž zařazen

  1. v rámci přírodovědného vzdělávání vzdělávací obor (VO)  „Biologické a ekologické vzdělávání“  a
  2. průřezové téma „Člověk a ŽP“ .

 V těchto SOŠ je možno využít i náročnější úkoly, jejichž řešení vyžaduje  aktivní využívání dosud získaných znalostí a  osobních zkušeností,  uvažování  a myšlení v souvislostech, formulování názorů a jejich následné zdůvodňování, a to podle možností i v návaznosti na specifické odborné vzdělávání.

 

Výběr úkolů vždy zcela závisí na volbě učitele a na případné spolupráci v rámci pedagogického sboru pokud jde o úkoly mezioborového charakteru.

 

Příklady úkolů zaměřených ke všeobecnému vzdělávání jsou uvedeny na portálu pod obvyklými názvy jednotlivých přírodovědných a společenskovědných VO (tedy fyzika, chemie atd.).

Jde zejména o úkoly shrnujícího a praktického charakteru ukazující  na  mezipředmětové souvislosti,  a to hlavně  z knih:  Země, Život, Biodiverzita, Ekologie,  Prostředí a zdraví, Vývoj vztahů k prostředí, Nerovnoměrnosti  a  Způsob života.

Velmi důležité jsou také úkoly, které ukazují závažnost některých problémů prostředí (kniha „Globální problémy“) i potřebnost a možnost  jejich  řešení  (kniha „Udržitelný rozvoj“).

Některé úkoly je možno využít i pro odbornou součást vzdělávání:

a) např. z knih: „ Energie“ a „Neobnovitelné zdroje“ pro obory technicky a průmyslově zaměřené,

b) z knihy „Obnovitelné zdroje“ pro obory zaměřené k zemědělství, lesnictví a potravinářství,

c) některé úkoly z knih „Energie“ a „Způsob života“ pro obory dopravní apod.

 

Některé úkoly se vztahují i k různým aspektům průřezových témat a je možno na ně navázat různá projektové řešení.

 Pomůcku pro výběr knih a úkolů představují připojené tabulky ukazující příklady knih a úkolů využitelných

      a) pro učivo VO „Biologické a ekologické vzdělávání“ a

      b) při řešení průřezového tématu.

Přehled příkladů knih a úkolů doporučených podle RVP k učivu vzdělávacího oboru „Biologické a ekologické vzdělávání“

 V následující tabulce je uveden přehled učiva a požadované výsledky vzdělávání povinného přírodovědného vzdělávacího oboru;

k jednotlivým heslům jsou uvedeny příklady  „knih“ a úkolů, které jsou k danému učivu zaměřeny.  Úkoly jsou různě náročné a jejich výběr záleží na učiteli.

Jednotlivé knihy jsou zkracovány takto:

 

KNIHA

I

Země

II

Život

III

Biodiverzita

IV

Ekologie

V

Ekologie krajiny

VI

Prostředí a zdraví

VII

Vývoj vztahů k prostředí

VIII

Nerovnoměrnosti

IX

Přírodní zdroje a energie

X

Využití zdrojů obnovitelných

XI

Využití zdrojů neobnovitelných

XII

Způsob života a prostředí

XIII

Globální problémy a prostředí

XIV

Udržitelný rozvoj

 

Učivo

Výsledky vzdělávání

Příklady doporučených úkolů

1 Základy biologie

 

Žák:

číslo knihy/číslo úkolu

-vznik a vývoj života na Zemi

 

-charakterizuje názory na vznik a vývoj života na Zemi;

I/9 -12,16 -18, 28, 30 -32, 37 -39, 44,45

II/ 1 - 5

-vlastnosti živých soustav

-typy buněk

 

-vyjádří vlastními slovy základní vlastnosti živých soustav;

-popíše buňku jako základní stavební a funkční jednotku života;

-vysvětlí rozdíl mezi prokaryotickou a eukaryotickou buňkou;

charakterizuje rostlinnou a živočišnou buňku a uvede rozdíly;

II/6 -20

-rozmanitost organismů a jejich charakteristika

 

-uvede základní skupiny organismů a porovná je;

II/ 21 – 37

III/1 - 28

-dědičnost a proměnlivost

 

-objasní význam genetiky;

 

 

II/ 38 -39, 41, 42

-biologie člověka

 

-popíše stavbu lidského těla a vysvětlí funkci orgánů a orgánových soustav;

 

VI/ 1 – 4,21, 25 - 36, 42,

     45 - 48,

-zdraví a nemoc

 

-vysvětlí význam zdravé výživy a uvede principy zdravého životního stylu;

-uvede příklady bakteriálních, virových a jiných onemocnění a možnosti prevence;

VI / 4 -24, 37-41, 43, 44 -58,  

 

 

 

  1. Ekologie

 

 

-základní ekologické pojmy

 

-vysvětlí základní ekologické pojmy;

 

IV/ 3 -10, 23, 30, 36, 46, 47

-ekologické faktory prostředí

 

-charakterizuje abiotické faktory (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra)

a biotické faktory prostředí

( organismy – populace)

 

I/ 8 -12, 17, 18, 31-42, 44, 45

III/ 1-13

IV/ 6 - 22, 31 - 33

-potravní řetězce  (společenstva, ekosystémy);

 

-charakterizuje základní vztahy mezi organismy ve společenstvu;

-uvede příklad potravního řetězce;

 

IV/ 21 – 29, 34 ,35,

-koloběh látek v přírodě a tok energie

 

-popíše podstatu koloběhu látek v přírodě z hlediska látkového a energetického;

 

IV/ 36 – 50,

-typy krajiny

 

-charakterizuje různé typy krajiny a její využívání člověkem;

V/1 -34

VII/ 18, 25, 27, 28

 

 

 

Člověk a životní prostředí

 

 

-vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím

 

-popíše historii vzájemného ovlivňování člověka a přírody;

-charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví;

VII/ 4 -39

VI/ 1 – 58

VIII/ 1, 2

XII  /1 - 45

-dopady činností člověka na životní prostředí

-hodnotí vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí;

IV/ 42 -45

V/ 14 – 17, 21, 22, 27, 29, 30

VII/ 14 -19, 23, 27,28, 36

VIII  /10 -27

-přírodní zdroje energie a suroviny

 

-charakterizuje přírodní zdroje surovin a energie z hlediska jejich obnovitelnosti,

- posoudí vliv jejich využívání na prostředí;

 

VII/ 31

VIII  /22, 23

IX /1 - 42

X/ 1 - 36

XI/ 1 - 27

XIV/ 10 - 15

-odpady

 

-popíše způsoby nakládání s odpady;

IX/ 7, 13 -15, 23, 25, 35, 38

X/ 9, 10, 30, 36, 37

XI/ 1 -4, 11, 15, 19 – 23

XII/ 13 – 26

XIII/2-5,15, 16, 18, 24, 26, 27

XIV/ 1, 2, 6-9. 15, 17, 18,  22, 30, 35

-globální problémy

 

-charakterizuje globální problémy na Zemi;

 

V/ 16, 17, 26, 27, 30

VI/ 54, 57, 58

VIII /17 - 27

IX/ 18 -21

X/ 10, 11.18

XI/ 25, 26

XII / 25, 31, 45

XIII/ 1 – 27

XIV/ 1 -3, 6, 28 -31

 

-uvede základní znečišťující látky v ovzduší, ve vodě a v půdě a vyhledá informace o aktuální situaci;

 

VI/ 5, 6, 8 -10, 17 - 19, 49-51

VII/ 34 – 36

IX/ 13 -15,

X/ 8 -11, 16, 35-37

XII/ 23, 29, 33, 

XIII/ 2,3,15,16, 18, 25, 26

 

-ochrana přírody a krajiny

-uvede příklady chráněných území v ČR a v regionu;

III / 41 – 48

XIV / 32 -34

-nástroje společnosti na ochranu životního prostředí

 

-zásady udržitelného rozvoje

(jejich souvislosti)

 

 

 

 

-odpovědnost jedince za ochranu přírody a životního prostředí

 

-uvede základní ekonomické, právní a informační nástroje společnosti na ochranu přírody a prostředí;

-vysvětlí udržitelný rozvoj jako integraci environmentálních, ekonomických,

technologických a sociálních přístupů k ochraně životního prostředí;

-zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí;

- na konkrétním příkladu z občanského života a odborné praxe navrhne řešení vybraného environmentálního problému;

IX/ 11, 12, 15 -17, 21 -42

X/ 4 -7, 13, 15, 16, 23 -27,

29 – 35, 37

XI/ 3, 4, 11, 21, 23 -25

XII/ 4 -6,8, 10 -12, 14 – 27, 30, 32, 33, 36, 37, 39, 42 -44

XIV / 4 – 37

 

 

Poznámka: řada úkolů upozorňuje na ohrožování prostředí a zároveň  obsahuje informace o předcházení problémům a vybízí k zaujímání postojů

 

 b) Hlavní cíle průřezového tématu Člověk a životní prostředí jsou v RVP vymezeny jednak z hledisek vzdělávacích (tj. ovlivňování zejména racionální stránky osobnosti) a jednak z hledisek výchovných (působení především na složky emocionální a aktivní).

 

Podle RVP:

Přínos průřezového tématu je ve třech rovinách:

informativní – tj. směřující k získání potřebných znalostí a dovedností, jejich chápání a hodnocení;

formativní, zaměřené zejména na vytváření hodnot a postojů (etických, citových, estetických, profesních  apod.) ve vztahu k životnímu prostředí;

sociálně-komunikativní, zaměřené na rozvoj dovedností vyjadřovat a zdůvodňovat své názory, zprostředkovávat informace, obhajovat řešení problematiky životního prostředí a působit pozitivním směrem na jednání a postoje druhých lidí.

 

Ke všem k uvedeným zaměřením může přispět řešení mnohých úkolů z různých částí – „knih“  portálu EDURAMA, popř. následné rozbory vyjádřených názorů a řešení doporučených kontaktů s okolím apod.

Následující tabulka upozorňuje na knihy, ve kterých převážně je možno nalézt úkoly různě se vztahující k požadavkům přímo formulovaným v RVP pro průřezové téma Environmentální vzdělávání a výchova:

 

a)z hledisek informativních

 – tj. aby žáci                                                     úkoly v částech – „knihách“:                                                     

                                                                            -pochopili souvislosti mezi různými jevy v prostředí a lidskými aktivitami, mezi lokálními, regionálními a globálními environmentálními problémy;

Biodiverzita,

Základy ekologie, 

Ekologie krajiny,

Energie,

Obnovitelné přírodní zdroje,

Neobnovitelné přírodní zdroje,

Globální problémy

−chápali postavení člověka v přírodě a vlivy prostředí na jeho zdraví a život;

 

Vývoj vztahů člověka a ŽP

Zdraví

Nerovnoměrnosti

Způsob života

−porozuměli souvislostem mezi environmentálními, ekonomickými a sociálními aspekty ve vztahu k udržitelnému rozvoji;

 

Ekologie krajiny

Energie

Obnovitelné přírodní zdroje

Neobnovitelné přírodní zdroje

Globální problémy

Udržitelnost rozvoje

−respektovali principy udržitelného rozvoje;

 

 

Základy ekologie

Ekologie krajiny

Globální problémy

Udržitelnost rozvoje

−získali přehled o způsobech ochrany přírody, o používání technologických,

ekonomických a právních nástrojů pro zajištění udržitelného rozvoje;

 

 

Biodiverzita,

Udržitelnost rozvoje

 

b) z hledisek aktivity, citového vývoje

 a profesní odpovědnosti  

  - zejména v návaznosti  na řešení

    částí některých úkolů                                     příklady úkolů  (kniha/úkoly)

−samostatně a aktivně poznávali okolní prostředí, získávali informace v přímých kontaktech s prostředím a z různých informačních zdrojů;

 

Biodiverzita/ 1, 3, 4, 6, 7, 11, 25, 28, 41, 42, 45, 48 ...

Ekologie/ 2,,22, 34,...

Ekologie krajiny/ 2,16, 17, 24, 25, 27, 28, 30, 32, 33.....

Zdraví/ 12, 58........

Vývoj/ 15, 16, 23, 33, 38.......

Nerovnoměrnosti/ 4, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 21, 25, 26.....

Energie/ 1, 2, 12, 16, 18, 24, 29, 30, 32, 35, 40, 41, 42....

Obnovitelné zdroje/ 1, 2, 4, 7, 19, 23, 33.......

Neobnov. zdroje/ 1, 6, 7, 22, 24, 26......

Způsob života/ 3, 4, 6, 27, 28, 34, 35, 36, 43, 44, 45.......

Problémy/ 1, 2, 5, 7, 8, 18, 20, 26, 27.....

UR / 1, 17, 20, 21, 22, 24, 25, 32,35, 36, 37........

−pochopili vlastní odpovědnost za své jednání a snažili se aktivně podílet na řešení environmentálních problémů;

 

Biodiverzita/  43.......

Ekologie/ 23, 45, 48......

Ekologie krajiny/ 34.......

Zdraví/ 6, 7, 8, 9, 15, 24, 36, 37, 38, 45, 49.....

Nerovnoměrnosti/ 23, 24.......

Energie/  15, 21,.......

Obnovitelné zdroje/ 10, 11, 22, 26, 30.......

Neobnov. zdroje/  5, 11......

Způsob života/ 5, 7, 8, 9, 11, 14, 17, 18, 26, 30, 31, 34, 37, 40, 42, 43, 44, 45..............

Problémy/  22, 23, 24, 25, 26, ........

UR/ 16, 23, 35, 36, 37........

−osvojili si základní principy šetrného a odpovědného přístupu k životnímu prostředí v osobním a profesním jednání;

 

Biodiverzita/ 17, 19, 30, 32, 38, 39, 40, 44......

Ekologie/ 21, 41..........

Ekologie krajiny/ 21..........

Zdraví/ 15, 23, 24, 40, 50, 51.......

Vývoj/ 35.........

Nerovnoměrnosti/ 13, 17, 18, 19, 27........

Energie/ 3, 11, 12, 19, 34, 42.......

Obnovitelné zdroje/ 3, 7, 8, 12, 13, 19, 22, 24, 29, 30, 32, 34, 37,..........

Neobnov. zdroje/ 1, 3, 11, 16, 21, 23.......

Způsob života/ 2, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 33, 39, 40......

UR/ 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 19, 20, 24, 26, 27, 28, 29, 31....................

−dokázali esteticky a citově vnímat své okolí a přírodní prostředí;

 

Biodiverzita/ 1 .......

Zdraví/ 46.............

Nerovnoměrnosti/ 16, 17.......

Obnovitelné zdroje/  13, 25.......

Neobnov. zdroje/ 12......

 Způsob života/ 37, 38, 39, 40........

Problémy/ 20,

UR / 23,  26, 30, 31, 34 ...................

−osvojili si zásady zdravého životního stylu a vědomí odpovědnosti za své zdraví.

 

Zdraví/ 5, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 23, 24, 36, 38, 45, 48, 49, 52, 53, 54, 55, 57.......

Nerovnoměrnosti/  18, 19.......

Energie/ 14.....

Obnovitelné zdroje/ 15, 16......

Neobnov. zdroje/ 5....

Způsob života/ 6, 12, 29........

Problémy/ 2, 3, 4......

UR / 17, 18........................

Poznámka: v tabulce jsou uvedeny pouze příklady úkolů – jejich výběr je pouze orientační – vždy záleží na učiteli, na studovaném oboru, na aktuální situaci apod.

 

Vzdělávání a výchovu nelze oddělit – spíše někdy jedna nebo druhá složka převažuje, protože každé získávaní znalostí zároveň působí na volně aktivní stránky osobnosti a každé přímé kontakty s prostředím působí nejen na city a vůli, ale zároveň jsou s nimi spojeny konkrétní poznatky o okolí, o různých činnostech a podněcují k aktivitě.

Pro formativní a sociálně komunikativní přínos řešení úkolů portálu je proto velmi důležité, jak spojíme řešení úkolů s pozorováním okolí, uvědomováním si souvislostí, s následným rozhovorem, doplňováním úkolů doporučenými i dalšími samostatnými  úkoly atd.

Mimořádně důležité je propojování řešení úkolů a jejich doplňování o úkoly týkající se přímo odborné složky vzdělávání (šetření energií a materiály, kvalita pracovního prostředí, apod.)

 

Obsah průřezového tématu Člověk a životní prostředí zahrnuje témata, která úzce souvisejí i s obsahem VO  „Biologické a ekologické vzdělávání“.

Z následujícího porovnání obsahu VO Biologické a ekologické vzdělávání  a informativních cílů Průřezového tématu Člověk a ŽP je zcela zřejmé, že bez realizace VO Biologické a ekologické vzdělávání  (ať jako samostatného předmětu, nebo při spojení s jiným předmětem) není možno plnit ani cíle průřezového tématu.

Jednotlivé knihy jsou zkracovány takto:

 

KNIHA

I

Země

II

Život

III

Biodiverzita

IV

Ekologie

V

Ekologie krajiny

VI

Prostředí a zdraví

VII

Vývoj vztahů k prostředí

VIII

Nerovnoměrnosti

IX

Přírodní zdroje a energie

X

Využití zdrojů obnovitelných

XI

Využití zdrojů neobnovitelných

XII

Způsob života a prostředí

XIII

Globální problémy a prostředí

XIV

Udržitelný rozvoj

 

Obsah průřezového tématu Člověk a ŽP

Obsah VO

Biologické a ekologické vzdělávání

Příklady

knih/úkolů

biosféra v ekosystémovém pojetí (znalosti o abiotických a biotických podmínkách života, o ekologické přizpůsobivosti, o vzájemných vztazích organismů a prostředí, o struktuře a funkci ekosystémů, o významu biodiverzity a ochrany přírody a krajiny);

-základní ekologické pojmy

- abiotické faktory (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra)

a biotické faktory prostředí

( organismy – populace)

- základní vztahy mezi organismy,    společenstva, ekosystémy:

oběh látek v přírodě a tok energie

-rozmanitost organismů a jejich charakteristika ;

-chráněná území v ČR a v regionu;

I/ 8 -12, 17, 18, 31-42, 44, 45

II/ 21 – 37

III/1 – 28, 41 – 48

IV/ 3 – 30,  33 -50

XIV / 32 -34

 

−současné globální, regionální a lokální problémy rozvoje a vztahy člověka k prostředí (klimatické změny, ohrožování ovzduší, vody, půdy, ekosystémů i biosféry z různých hledisek rozvoje lidské populace, vliv prostředí na lidské zdraví);

-vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím - vývoj

-působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví;

- vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí;

- globální problémy na Zemi

- základní znečišťující látky v ovzduší, ve vodě a v půdě;;

- působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví;

IV/ 42 -45

V/ 14 – 17, 21, 22, 26,27, 29, 30

VI/ 1 – 58

VII/ 4 -39

VIII  /1, 2, 10 -27

IX/ 13 -15, 18 -21

X/ 8 – 11, 16, 18, 35 - 37

XI/ 15, 19 - 26

XII  /1 – 45

XIII/ 1 – 27

XIV/ 1 -3, 6, 28 -31

možnosti a způsoby řešení environmentálních problémů a udržitelnosti rozvoje v daném oboru vzdělání a v občanském životě (např. nástroje právní, ekonomické, informační, technické, technologické, organizační, prevence negativních jevů, principy udržitelnosti rozvoje).

 

základní ekonomické, právní a informační nástroje společnosti na ochranu přírody a prostředí;

-vysvětlí udržitelný rozvoj jako integraci environmentálních, ekonomických,

technologických a sociálních přístupů k ochraně životního prostředí;

-zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí;

- na konkrétním příkladu z občanského života a odborné praxe navrhne řešení vybraného environmentálního problému;

IX/ 11, 12, 15 -17, 21 -42

X/ 4 -7, 13, 15, 16, 23 -27, 29 – 35, 37

XI/ 3, 4, 11, 21, 23 -25

XII/ 4 -6,8, 10 -12,

14 – 27, 30, 32, 33, 36, 37, 39, 42 -44

XIV / 4 – 37

 

Poznámka: řada úkolů upozorňuje na ohrožování prostředí a zároveň  obsahuje informace o předcházení problémům a vybízí k zaujímání postojů,

k odpovědnosti

 

 

 

V RVP se k realizaci průřezového tématu doporučuje:

Průřezové téma je vhodné realizovat ve školním vzdělávacím programu těmito základními způsoby:

komplexně

– v samostatném ekologickém vyučovacím předmětu (modulu) nebo v uceleném bloku ekologického učiva zahrnutého do některého vhodného předmětu (modulu), který umožňuje integraci a doplnění poznatků o ekologii a životním prostředí, komplexní pohled na udržitelnost rozvoje v občanském životě a v daném oboru vzdělání a uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu životního prostředí;

rozptýleně(difúzně) – v logických souvislostech v jednotlivých vyučovacích předmětech (modulech) všeobecněvzdělávací i odborné složky vzdělávání, v praktickém vyučování;

nadpředmětově– v žákovských projektech.

 

Komplexně  je možno realizovat průřezové téma v návaznosti na uvedené tři základní obsahové  okruhy

       a) podmínky pro ekosystémy a důležitost  jejich ochrany,   

        b) vzájemné vztahy člověka a prostředí a z nich plynoucí problémy

       c) možnosti a způsoby řešení problémů v zájmu udržitelnosti dalšího rozvoje)

Organizačně je to možno řešit např. v  několika navazujících předem připravených  seminářích spojených s diskusí; jako námět pro jednotlivé okruhy otázek je možno využít některé úkoly„knih“ portálu EDURAMA, které se vztahují ke zvolenému tématu.

Žáky je možno rozdělit do skupin a vyzvat je k samostatnému vytvoření obsahu  (tj. programu) seminářů i zpracování úvodních referátů – při zajištění průběžných konzultací ze strany učitelů -  a samozřejmě je možno je pověřit i vedením realizace seminářů. Tímto způsobem „předání zodpovědnosti“ je možno podchytit jejich zájem a působit na rozvíjení jejich samostatnosti.

Takové aktivity žáků je možno  využít i v rámci vyučovacího předmětu nebo pravidelného bloku ekologického učiva.

 

Kromě toho je velmi důležité věnovat pozornost průběžnému uplatňování ekologických aspektů ve všech všeobecně vzdělávacích i odborných (včetně  prakticky orientovaných) předmětech (tj. difúzně)..

K tomu je možno využít uspořádání úkolů podle jednotlivých obvyklých učebních předmětů.

 

Žákovské projekty k environmentální problematice (přiměřené schopnostem žáků) mají velký vzdělávací a výchovný význam, protože podněcují samostatnost a tvořivost žáků.

Mnohaleté zkušenosti s takovými projekty jsou jednak v rámci Středoškolské odborné činnosti (SOČ) a jednak v rámci tzv. „ekologických konferencí“ organizovaných profesním sdružením pedagogů - Klubem ekologické výchovy.

 

Několik námětů k samostatným žákovským projektům

Žákovské projekty mohou navázat na některé úkoly týkající se

- biodiverzity  

       - druhové

       - ekosystémové

 

- zkoumání různých druhů v jednotlivých částech okolního prostředí (popis abiotických podmínek, sledování změn v průběhu času, popis a přizpůsobení vybraných organismů prostředí, zjišťování jejich četnosti a změn, .. .)

- zkoumání různých ekosystémů v okolním prostředí a vlivů člověka v nich; porovnání  a dokumentování ekosystému  blízkého přírodě a ekosystému přetvořeného člověkem (jeho odolnosti proti erozi apod......)

- vlivů člověka na prostředí

- porovnávání různých vlivů  (a různé intenzity) člověka na prostředí a jejich souvislostí,

- popis a  hodnocení částí krajiny různě ovlivněné lidskými aktivitami.... z hlediska územní stability (biokoridory, biocentra....), vlivů na člověka , na využívání krajiny....

- sledování a  hodnocení jednání člověka v prostředí; vztahů k přírodě, ohleduplného či naopak devastujícího chování........., podmínek pro takové jednání apod.

- možnosti a způsoby

řešení  problémů

-  sledování  řešení problémů ŽP v okolí (např. odpadové hospodářství, posuzování čistoty prostředí,  spotřeby energie, vody  apod.

- hodnocení dopravy v okolí, využívání cyklostezek, hromadné a individuální dopravy apod.