Typ: Lekce
79856:úkoly
VYUŽITÍ PORTÁLU EDURAMA VE STŘEDNÍCH ODBORNÝCH ŠKOLÁCH
V oblasti středního odborného školství se jednotlivé školy značně liší nejen délkou vzdělávání, ale i celkovým zaměřením studovaného oboru; s tím souvisí i náročnost a pojetí všeobecné i odborné složky přípravy žáků.
Portál Edurama může posloužit k připomenutí a zopakování některých přírodovědných informací ze základní školy a k doplnění praktických informací týkajících se běžného chování v prostředí. Pro náročnější obory studia poskytuje i řadu úkolů, které rozšiřují základní všeobecné vzdělávání a které je možno diferencovaně využít podle odborného zaměření školy, zejména k oblasti technické, zemědělské a lesnické, zčásti i pro školy zaměřené k oblasti společenskovědné.
Doporučení k využívání úkolů pro různé střední odborné školy:
A) Pro žáky řady dvouletých E oborů je možno úkoly portálu využívat v souvislosti s řešením průřezového tématu „Člověk a ŽP“; samostatný přírodovědný VO „Základy biologie a ekologie“ není ve vzdělávání zařazen.
Doporučení:
Postačuje výběr některých méně složitých úkolů učitelem (popř. částí těchto úkolů) při všeobecném vzdělávání, nebo při některých vhodných příležitostech, a to zejména z „knih“
- orientovaných k vlivům prostředí na zdraví (kniha „Zdraví“),
- k současnému běžnému způsobu života ve vztazích k prostředí (kniha „Způsob života“),
- popř. pro upozornění na závažnost některých aktuálních problémů a na možnosti jejich řešení (knihy „Globální problémy“ a „Udržitelnost rozvoje“).
Některé úkoly je možno také využít podle profesního zaměření oboru zejména z knih „Energie“, „Obnovitelné přírodní zdroje“ a „Neobnovitelné přírodní zdroje“.
Metodické řešení
Podle vybavení školy je možno některé úkoly (nebo i jejich část) využít ke společnému řešení a následné diskusi, nebo i k samostatné práci žáků. Využívání těchto úkolů může přispět k propojování souvislostí mezi všeobecnou a odbornou součástí vzdělávání.
Výběr úkolů je třeba provést předběžně - závisí zcela na volbě učitele.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
B) Pro žáky řady dvouletých J oborů a pro žáky tříletých H oborů je v RVP zařazen
VO (učební předmět) „Biologické a ekologické vzdělávání
průřezové téma „Člověk a ŽP“ .
Praktické řešení obvykle velmi úzce souvisí se zaměřením oboru – a podle toho se poznatky z obsahu „biologického a ekologického vzdělávání“ často spojují s dalšími přírodovědnými obory;
průřezové téma pak zejména propojuje oblast vzdělávání s praktickým řešením aktuálních problémů a s odbornou přípravou.
Pro doplňování všeobecného vzdělávání zcela postačuje úroveň úkolů navržených pro 2.st. ZŠ.
Doporučuje se volit zejména úkoly shrnujícího charakteru se vztahem k dané odbornosti a k praktickému životu každého občana a úkoly ukazující závažnost některých problémů prostředí i potřebnost a možnost jejich řešení.
Výběr vhodných úkolů je třeba posuzovat jak z hledisek všeobecného vzdělávání a možnosti jejich propojení s odbornou přípravou, tak z hledisek jejich náročnosti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
C) Ostatní čtyřleté obory středních odborných škol (řady L a M) mají v RVP rovněž zařazen
- v rámci přírodovědného vzdělávání vzdělávací obor (VO) „Biologické a ekologické vzdělávání“ a
- průřezové téma „Člověk a ŽP“ .
V těchto SOŠ je možno využít i náročnější úkoly, jejichž řešení vyžaduje aktivní využívání dosud získaných znalostí a osobních zkušeností, uvažování a myšlení v souvislostech, formulování názorů a jejich následné zdůvodňování, a to podle možností i v návaznosti na specifické odborné vzdělávání.
Výběr úkolů vždy zcela závisí na volbě učitele a na případné spolupráci v rámci pedagogického sboru pokud jde o úkoly mezioborového charakteru.
Příklady úkolů zaměřených ke všeobecnému vzdělávání jsou uvedeny na portálu pod obvyklými názvy jednotlivých přírodovědných a společenskovědných VO (tedy fyzika, chemie atd.).
Jde zejména o úkoly shrnujícího a praktického charakteru ukazující na mezipředmětové souvislosti, a to hlavně z knih: Země, Život, Biodiverzita, Ekologie, Prostředí a zdraví, Vývoj vztahů k prostředí, Nerovnoměrnosti a Způsob života.
Velmi důležité jsou také úkoly, které ukazují závažnost některých problémů prostředí (kniha „Globální problémy“) i potřebnost a možnost jejich řešení (kniha „Udržitelný rozvoj“).
Některé úkoly je možno využít i pro odbornou součást vzdělávání:
a) např. z knih: „ Energie“ a „Neobnovitelné zdroje“ pro obory technicky a průmyslově zaměřené,
b) z knihy „Obnovitelné zdroje“ pro obory zaměřené k zemědělství, lesnictví a potravinářství,
c) některé úkoly z knih „Energie“ a „Způsob života“ pro obory dopravní apod.
Některé úkoly se vztahují i k různým aspektům průřezových témat a je možno na ně navázat různá projektové řešení.
Pomůcku pro výběr knih a úkolů představují připojené tabulky ukazující příklady knih a úkolů využitelných
a) pro učivo VO „Biologické a ekologické vzdělávání“ a
b) při řešení průřezového tématu.
Přehled příkladů knih a úkolů doporučených podle RVP k učivu vzdělávacího oboru „Biologické a ekologické vzdělávání“
V následující tabulce je uveden přehled učiva a požadované výsledky vzdělávání povinného přírodovědného vzdělávacího oboru;
k jednotlivým heslům jsou uvedeny příklady „knih“ a úkolů, které jsou k danému učivu zaměřeny. Úkoly jsou různě náročné a jejich výběr záleží na učiteli.
Jednotlivé knihy jsou zkracovány takto:
|
KNIHA |
I |
Země |
II |
Život |
III |
Biodiverzita |
IV |
Ekologie |
V |
Ekologie krajiny |
VI |
Prostředí a zdraví |
VII |
Vývoj vztahů k prostředí |
VIII |
Nerovnoměrnosti |
IX |
Přírodní zdroje a energie |
X |
Využití zdrojů obnovitelných |
XI |
Využití zdrojů neobnovitelných |
XII |
Způsob života a prostředí |
XIII |
Globální problémy a prostředí |
XIV |
Udržitelný rozvoj |
Učivo |
Výsledky vzdělávání |
Příklady doporučených úkolů |
1 Základy biologie
|
Žák: |
číslo knihy/číslo úkolu |
-vznik a vývoj života na Zemi
|
-charakterizuje názory na vznik a vývoj života na Zemi; |
I/9 -12,16 -18, 28, 30 -32, 37 -39, 44,45 II/ 1 - 5 |
-vlastnosti živých soustav -typy buněk
|
-vyjádří vlastními slovy základní vlastnosti živých soustav; -popíše buňku jako základní stavební a funkční jednotku života; -vysvětlí rozdíl mezi prokaryotickou a eukaryotickou buňkou; charakterizuje rostlinnou a živočišnou buňku a uvede rozdíly; |
II/6 -20 |
-rozmanitost organismů a jejich charakteristika
|
-uvede základní skupiny organismů a porovná je; |
II/ 21 – 37 III/1 - 28 |
-dědičnost a proměnlivost
|
-objasní význam genetiky;
|
II/ 38 -39, 41, 42 |
-biologie člověka
|
-popíše stavbu lidského těla a vysvětlí funkci orgánů a orgánových soustav;
|
VI/ 1 – 4,21, 25 - 36, 42, 45 - 48, |
-zdraví a nemoc
|
-vysvětlí význam zdravé výživy a uvede principy zdravého životního stylu; -uvede příklady bakteriálních, virových a jiných onemocnění a možnosti prevence; |
VI / 4 -24, 37-41, 43, 44 -58, |
|
|
|
|
|
|
-základní ekologické pojmy
|
-vysvětlí základní ekologické pojmy;
|
IV/ 3 -10, 23, 30, 36, 46, 47 |
-ekologické faktory prostředí
|
-charakterizuje abiotické faktory (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra) a biotické faktory prostředí ( organismy – populace)
|
I/ 8 -12, 17, 18, 31-42, 44, 45 III/ 1-13 IV/ 6 - 22, 31 - 33 |
-potravní řetězce (společenstva, ekosystémy);
|
-charakterizuje základní vztahy mezi organismy ve společenstvu; -uvede příklad potravního řetězce;
|
IV/ 21 – 29, 34 ,35, |
-koloběh látek v přírodě a tok energie
|
-popíše podstatu koloběhu látek v přírodě z hlediska látkového a energetického;
|
IV/ 36 – 50, |
-typy krajiny
|
-charakterizuje různé typy krajiny a její využívání člověkem; |
V/1 -34 VII/ 18, 25, 27, 28 |
|
|
|
Člověk a životní prostředí |
|
|
-vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím
|
-popíše historii vzájemného ovlivňování člověka a přírody; -charakterizuje působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví; |
VII/ 4 -39 VI/ 1 – 58 VIII/ 1, 2 XII /1 - 45 |
-dopady činností člověka na životní prostředí |
-hodnotí vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí; |
IV/ 42 -45 V/ 14 – 17, 21, 22, 27, 29, 30 VII/ 14 -19, 23, 27,28, 36 VIII /10 -27 |
-přírodní zdroje energie a suroviny
|
-charakterizuje přírodní zdroje surovin a energie z hlediska jejich obnovitelnosti, - posoudí vliv jejich využívání na prostředí;
|
VII/ 31 VIII /22, 23 IX /1 - 42 X/ 1 - 36 XI/ 1 - 27 XIV/ 10 - 15 |
-odpady
|
-popíše způsoby nakládání s odpady; |
IX/ 7, 13 -15, 23, 25, 35, 38 X/ 9, 10, 30, 36, 37 XI/ 1 -4, 11, 15, 19 – 23 XII/ 13 – 26 XIII/2-5,15, 16, 18, 24, 26, 27 XIV/ 1, 2, 6-9. 15, 17, 18, 22, 30, 35 |
-globální problémy
|
-charakterizuje globální problémy na Zemi;
|
V/ 16, 17, 26, 27, 30 VI/ 54, 57, 58 VIII /17 - 27 IX/ 18 -21 X/ 10, 11.18 XI/ 25, 26 XII / 25, 31, 45 XIII/ 1 – 27 XIV/ 1 -3, 6, 28 -31 |
|
-uvede základní znečišťující látky v ovzduší, ve vodě a v půdě a vyhledá informace o aktuální situaci;
|
VI/ 5, 6, 8 -10, 17 - 19, 49-51 VII/ 34 – 36 IX/ 13 -15, X/ 8 -11, 16, 35-37 XII/ 23, 29, 33, XIII/ 2,3,15,16, 18, 25, 26
|
-ochrana přírody a krajiny |
-uvede příklady chráněných území v ČR a v regionu; |
III / 41 – 48 XIV / 32 -34 |
-nástroje společnosti na ochranu životního prostředí
-zásady udržitelného rozvoje (jejich souvislosti)
-odpovědnost jedince za ochranu přírody a životního prostředí
|
-uvede základní ekonomické, právní a informační nástroje společnosti na ochranu přírody a prostředí; -vysvětlí udržitelný rozvoj jako integraci environmentálních, ekonomických, technologických a sociálních přístupů k ochraně životního prostředí; -zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí; - na konkrétním příkladu z občanského života a odborné praxe navrhne řešení vybraného environmentálního problému; |
IX/ 11, 12, 15 -17, 21 -42 X/ 4 -7, 13, 15, 16, 23 -27, 29 – 35, 37 XI/ 3, 4, 11, 21, 23 -25 XII/ 4 -6,8, 10 -12, 14 – 27, 30, 32, 33, 36, 37, 39, 42 -44 XIV / 4 – 37
Poznámka: řada úkolů upozorňuje na ohrožování prostředí a zároveň obsahuje informace o předcházení problémům a vybízí k zaujímání postojů |
b) Hlavní cíle průřezového tématu Člověk a životní prostředí jsou v RVP vymezeny jednak z hledisek vzdělávacích (tj. ovlivňování zejména racionální stránky osobnosti) a jednak z hledisek výchovných (působení především na složky emocionální a aktivní).
Podle RVP:
Přínos průřezového tématu je ve třech rovinách:
− informativní – tj. směřující k získání potřebných znalostí a dovedností, jejich chápání a hodnocení;
− formativní, zaměřené zejména na vytváření hodnot a postojů (etických, citových, estetických, profesních apod.) ve vztahu k životnímu prostředí;
− sociálně-komunikativní, zaměřené na rozvoj dovedností vyjadřovat a zdůvodňovat své názory, zprostředkovávat informace, obhajovat řešení problematiky životního prostředí a působit pozitivním směrem na jednání a postoje druhých lidí.
Ke všem k uvedeným zaměřením může přispět řešení mnohých úkolů z různých částí – „knih“ portálu EDURAMA, popř. následné rozbory vyjádřených názorů a řešení doporučených kontaktů s okolím apod.
Následující tabulka upozorňuje na knihy, ve kterých převážně je možno nalézt úkoly různě se vztahující k požadavkům přímo formulovaným v RVP pro průřezové téma Environmentální vzdělávání a výchova:
a)z hledisek informativních
– tj. aby žáci úkoly v částech – „knihách“:
-pochopili souvislosti mezi různými jevy v prostředí a lidskými aktivitami, mezi lokálními, regionálními a globálními environmentálními problémy; |
Biodiverzita, Základy ekologie, Ekologie krajiny, Energie, Obnovitelné přírodní zdroje, Neobnovitelné přírodní zdroje, Globální problémy |
−chápali postavení člověka v přírodě a vlivy prostředí na jeho zdraví a život;
|
Vývoj vztahů člověka a ŽP Zdraví Nerovnoměrnosti Způsob života |
−porozuměli souvislostem mezi environmentálními, ekonomickými a sociálními aspekty ve vztahu k udržitelnému rozvoji;
|
Ekologie krajiny Energie Obnovitelné přírodní zdroje Neobnovitelné přírodní zdroje Globální problémy Udržitelnost rozvoje |
−respektovali principy udržitelného rozvoje;
|
Základy ekologie Ekologie krajiny Globální problémy Udržitelnost rozvoje |
−získali přehled o způsobech ochrany přírody, o používání technologických, ekonomických a právních nástrojů pro zajištění udržitelného rozvoje;
|
Biodiverzita, Udržitelnost rozvoje |
b) z hledisek aktivity, citového vývoje
a profesní odpovědnosti
- zejména v návaznosti na řešení
částí některých úkolů příklady úkolů (kniha/úkoly)
−samostatně a aktivně poznávali okolní prostředí, získávali informace v přímých kontaktech s prostředím a z různých informačních zdrojů;
|
Biodiverzita/ 1, 3, 4, 6, 7, 11, 25, 28, 41, 42, 45, 48 ... Ekologie/ 2,,22, 34,... Ekologie krajiny/ 2,16, 17, 24, 25, 27, 28, 30, 32, 33..... Zdraví/ 12, 58........ Vývoj/ 15, 16, 23, 33, 38....... Nerovnoměrnosti/ 4, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 21, 25, 26..... Energie/ 1, 2, 12, 16, 18, 24, 29, 30, 32, 35, 40, 41, 42.... Obnovitelné zdroje/ 1, 2, 4, 7, 19, 23, 33....... Neobnov. zdroje/ 1, 6, 7, 22, 24, 26...... Způsob života/ 3, 4, 6, 27, 28, 34, 35, 36, 43, 44, 45....... Problémy/ 1, 2, 5, 7, 8, 18, 20, 26, 27..... UR / 1, 17, 20, 21, 22, 24, 25, 32,35, 36, 37........ |
−pochopili vlastní odpovědnost za své jednání a snažili se aktivně podílet na řešení environmentálních problémů;
|
Biodiverzita/ 43....... Ekologie/ 23, 45, 48...... Ekologie krajiny/ 34....... Zdraví/ 6, 7, 8, 9, 15, 24, 36, 37, 38, 45, 49..... Nerovnoměrnosti/ 23, 24....... Energie/ 15, 21,....... Obnovitelné zdroje/ 10, 11, 22, 26, 30....... Neobnov. zdroje/ 5, 11...... Způsob života/ 5, 7, 8, 9, 11, 14, 17, 18, 26, 30, 31, 34, 37, 40, 42, 43, 44, 45.............. Problémy/ 22, 23, 24, 25, 26, ........ UR/ 16, 23, 35, 36, 37........ |
−osvojili si základní principy šetrného a odpovědného přístupu k životnímu prostředí v osobním a profesním jednání;
|
Biodiverzita/ 17, 19, 30, 32, 38, 39, 40, 44...... Ekologie/ 21, 41.......... Ekologie krajiny/ 21.......... Zdraví/ 15, 23, 24, 40, 50, 51....... Vývoj/ 35......... Nerovnoměrnosti/ 13, 17, 18, 19, 27........ Energie/ 3, 11, 12, 19, 34, 42....... Obnovitelné zdroje/ 3, 7, 8, 12, 13, 19, 22, 24, 29, 30, 32, 34, 37,.......... Neobnov. zdroje/ 1, 3, 11, 16, 21, 23....... Způsob života/ 2, 7, 8, 9, 10, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 33, 39, 40...... UR/ 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 19, 20, 24, 26, 27, 28, 29, 31.................... |
−dokázali esteticky a citově vnímat své okolí a přírodní prostředí;
|
Biodiverzita/ 1 ....... Zdraví/ 46............. Nerovnoměrnosti/ 16, 17....... Obnovitelné zdroje/ 13, 25....... Neobnov. zdroje/ 12...... Způsob života/ 37, 38, 39, 40........ Problémy/ 20, UR / 23, 26, 30, 31, 34 ................... |
−osvojili si zásady zdravého životního stylu a vědomí odpovědnosti za své zdraví.
|
Zdraví/ 5, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 23, 24, 36, 38, 45, 48, 49, 52, 53, 54, 55, 57....... Nerovnoměrnosti/ 18, 19....... Energie/ 14..... Obnovitelné zdroje/ 15, 16...... Neobnov. zdroje/ 5.... Způsob života/ 6, 12, 29........ Problémy/ 2, 3, 4...... UR / 17, 18........................ |
Poznámka: v tabulce jsou uvedeny pouze příklady úkolů – jejich výběr je pouze orientační – vždy záleží na učiteli, na studovaném oboru, na aktuální situaci apod.
Vzdělávání a výchovu nelze oddělit – spíše někdy jedna nebo druhá složka převažuje, protože každé získávaní znalostí zároveň působí na volně aktivní stránky osobnosti a každé přímé kontakty s prostředím působí nejen na city a vůli, ale zároveň jsou s nimi spojeny konkrétní poznatky o okolí, o různých činnostech a podněcují k aktivitě.
Pro formativní a sociálně komunikativní přínos řešení úkolů portálu je proto velmi důležité, jak spojíme řešení úkolů s pozorováním okolí, uvědomováním si souvislostí, s následným rozhovorem, doplňováním úkolů doporučenými i dalšími samostatnými úkoly atd.
Mimořádně důležité je propojování řešení úkolů a jejich doplňování o úkoly týkající se přímo odborné složky vzdělávání (šetření energií a materiály, kvalita pracovního prostředí, apod.)
Obsah průřezového tématu Člověk a životní prostředí zahrnuje témata, která úzce souvisejí i s obsahem VO „Biologické a ekologické vzdělávání“.
Z následujícího porovnání obsahu VO Biologické a ekologické vzdělávání a informativních cílů Průřezového tématu Člověk a ŽP je zcela zřejmé, že bez realizace VO Biologické a ekologické vzdělávání (ať jako samostatného předmětu, nebo při spojení s jiným předmětem) není možno plnit ani cíle průřezového tématu.
Jednotlivé knihy jsou zkracovány takto:
|
KNIHA |
I |
Země |
II |
Život |
III |
Biodiverzita |
IV |
Ekologie |
V |
Ekologie krajiny |
VI |
Prostředí a zdraví |
VII |
Vývoj vztahů k prostředí |
VIII |
Nerovnoměrnosti |
IX |
Přírodní zdroje a energie |
X |
Využití zdrojů obnovitelných |
XI |
Využití zdrojů neobnovitelných |
XII |
Způsob života a prostředí |
XIII |
Globální problémy a prostředí |
XIV |
Udržitelný rozvoj |
Obsah průřezového tématu Člověk a ŽP |
Obsah VO Biologické a ekologické vzdělávání |
Příklady knih/úkolů |
biosféra v ekosystémovém pojetí (znalosti o abiotických a biotických podmínkách života, o ekologické přizpůsobivosti, o vzájemných vztazích organismů a prostředí, o struktuře a funkci ekosystémů, o významu biodiverzity a ochrany přírody a krajiny); |
-základní ekologické pojmy - abiotické faktory (sluneční záření, atmosféra, pedosféra, hydrosféra) a biotické faktory prostředí ( organismy – populace) - základní vztahy mezi organismy, společenstva, ekosystémy: oběh látek v přírodě a tok energie -rozmanitost organismů a jejich charakteristika ; -chráněná území v ČR a v regionu; |
I/ 8 -12, 17, 18, 31-42, 44, 45 II/ 21 – 37 III/1 – 28, 41 – 48 IV/ 3 – 30, 33 -50 XIV / 32 -34
|
−současné globální, regionální a lokální problémy rozvoje a vztahy člověka k prostředí (klimatické změny, ohrožování ovzduší, vody, půdy, ekosystémů i biosféry z různých hledisek rozvoje lidské populace, vliv prostředí na lidské zdraví); |
-vzájemné vztahy mezi člověkem a životním prostředím - vývoj -působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví; - vliv různých činností člověka na jednotlivé složky životního prostředí; - globální problémy na Zemi - základní znečišťující látky v ovzduší, ve vodě a v půdě;; - působení životního prostředí na člověka a jeho zdraví; |
IV/ 42 -45 V/ 14 – 17, 21, 22, 26,27, 29, 30 VI/ 1 – 58 VII/ 4 -39 VIII /1, 2, 10 -27 IX/ 13 -15, 18 -21 X/ 8 – 11, 16, 18, 35 - 37 XI/ 15, 19 - 26 XII /1 – 45 XIII/ 1 – 27 XIV/ 1 -3, 6, 28 -31 |
−možnosti a způsoby řešení environmentálních problémů a udržitelnosti rozvoje v daném oboru vzdělání a v občanském životě (např. nástroje právní, ekonomické, informační, technické, technologické, organizační, prevence negativních jevů, principy udržitelnosti rozvoje).
|
základní ekonomické, právní a informační nástroje společnosti na ochranu přírody a prostředí; -vysvětlí udržitelný rozvoj jako integraci environmentálních, ekonomických, technologických a sociálních přístupů k ochraně životního prostředí; -zdůvodní odpovědnost každého jedince za ochranu přírody, krajiny a životního prostředí; - na konkrétním příkladu z občanského života a odborné praxe navrhne řešení vybraného environmentálního problému; |
IX/ 11, 12, 15 -17, 21 -42 X/ 4 -7, 13, 15, 16, 23 -27, 29 – 35, 37 XI/ 3, 4, 11, 21, 23 -25 XII/ 4 -6,8, 10 -12, 14 – 27, 30, 32, 33, 36, 37, 39, 42 -44 XIV / 4 – 37
Poznámka: řada úkolů upozorňuje na ohrožování prostředí a zároveň obsahuje informace o předcházení problémům a vybízí k zaujímání postojů, k odpovědnosti
|
V RVP se k realizaci průřezového tématu doporučuje:
Průřezové téma je vhodné realizovat ve školním vzdělávacím programu těmito základními způsoby:
− komplexně
– v samostatném ekologickém vyučovacím předmětu (modulu) nebo v uceleném bloku ekologického učiva zahrnutého do některého vhodného předmětu (modulu), který umožňuje integraci a doplnění poznatků o ekologii a životním prostředí, komplexní pohled na udržitelnost rozvoje v občanském životě a v daném oboru vzdělání a uvědomění si vlastní odpovědnosti za kvalitu životního prostředí;
− rozptýleně(difúzně) – v logických souvislostech v jednotlivých vyučovacích předmětech (modulech) všeobecněvzdělávací i odborné složky vzdělávání, v praktickém vyučování;
− nadpředmětově– v žákovských projektech.
Komplexně je možno realizovat průřezové téma v návaznosti na uvedené tři základní obsahové okruhy
a) podmínky pro ekosystémy a důležitost jejich ochrany,
b) vzájemné vztahy člověka a prostředí a z nich plynoucí problémy
c) možnosti a způsoby řešení problémů v zájmu udržitelnosti dalšího rozvoje)
Organizačně je to možno řešit např. v několika navazujících předem připravených seminářích spojených s diskusí; jako námět pro jednotlivé okruhy otázek je možno využít některé úkoly„knih“ portálu EDURAMA, které se vztahují ke zvolenému tématu.
Žáky je možno rozdělit do skupin a vyzvat je k samostatnému vytvoření obsahu (tj. programu) seminářů i zpracování úvodních referátů – při zajištění průběžných konzultací ze strany učitelů - a samozřejmě je možno je pověřit i vedením realizace seminářů. Tímto způsobem „předání zodpovědnosti“ je možno podchytit jejich zájem a působit na rozvíjení jejich samostatnosti.
Takové aktivity žáků je možno využít i v rámci vyučovacího předmětu nebo pravidelného bloku ekologického učiva.
Kromě toho je velmi důležité věnovat pozornost průběžnému uplatňování ekologických aspektů ve všech všeobecně vzdělávacích i odborných (včetně prakticky orientovaných) předmětech (tj. difúzně)..
K tomu je možno využít uspořádání úkolů podle jednotlivých obvyklých učebních předmětů.
Žákovské projekty k environmentální problematice (přiměřené schopnostem žáků) mají velký vzdělávací a výchovný význam, protože podněcují samostatnost a tvořivost žáků.
Mnohaleté zkušenosti s takovými projekty jsou jednak v rámci Středoškolské odborné činnosti (SOČ) a jednak v rámci tzv. „ekologických konferencí“ organizovaných profesním sdružením pedagogů - Klubem ekologické výchovy.
Několik námětů k samostatným žákovským projektům
Žákovské projekty mohou navázat na některé úkoly týkající se
- biodiverzity - druhové - ekosystémové
|
- zkoumání různých druhů v jednotlivých částech okolního prostředí (popis abiotických podmínek, sledování změn v průběhu času, popis a přizpůsobení vybraných organismů prostředí, zjišťování jejich četnosti a změn, .. .) - zkoumání různých ekosystémů v okolním prostředí a vlivů člověka v nich; porovnání a dokumentování ekosystému blízkého přírodě a ekosystému přetvořeného člověkem (jeho odolnosti proti erozi apod......) |
- vlivů člověka na prostředí |
- porovnávání různých vlivů (a různé intenzity) člověka na prostředí a jejich souvislostí, - popis a hodnocení částí krajiny různě ovlivněné lidskými aktivitami.... z hlediska územní stability (biokoridory, biocentra....), vlivů na člověka , na využívání krajiny.... - sledování a hodnocení jednání člověka v prostředí; vztahů k přírodě, ohleduplného či naopak devastujícího chování........., podmínek pro takové jednání apod. |
- možnosti a způsoby řešení problémů |
- sledování řešení problémů ŽP v okolí (např. odpadové hospodářství, posuzování čistoty prostředí, spotřeby energie, vody apod. - hodnocení dopravy v okolí, využívání cyklostezek, hromadné a individuální dopravy apod. |