L

VYUŽITÍ PORTÁLU EDURAMA NA STŘEDOŠKOLSKÉ ÚROVNI

 Cíle ekologického vzdělávání  na středoškolské úrovni se diferencují  podle různého zaměření jednotlivých typů i oborů středoškolské přípravy, jak je  vyjadřují příslušné RVP.

 

Úkoly portálu EDURAMA doporučené pro 2.st. ZŠ je možno využít na všech středních školách především

-  k úvodnímu samostatnému ověření znalostí důležitých pro EV, 

ke zjištění  a procvičení dosažené úrovně samostatného přístupu žáků k řešení interaktivních úkolů a jejich schopností využívat digitální technologie k získávání znalostí.

Vyhodnocení vstupního využití úkolů může naznačit, které náročnější úkoly je možno na úrovni vaší střední školy využít.

Obsahová zaměřenost úkolů je zřejmá z přehledu úkolů přiřazených k jednotlivým VO  (předmětům) přímo na portálu EDURAMA.

Podrobněji  na vztahy jednotlivých úkolů k vyvozovaným znalostem ukazují tabulky klíčových pojmů pro 2.st. ZŠ v předcházející části  Příručky pro učitele. Ty  mohou učiteli ulehčit výběr úkolů i pro příslušnou  středoškolskou úroveň.

Podrobnější doporučení pro jednotlivé druhy a typy středních škol jsou v dalších částech.

 

Záleží jedině na učiteli, zda, které  a jak bude chtít interaktivní úkoly portálu EDURAMA využívat v dané konkrétní střední škole.

Následující doporučení pro výběr úkolů  záleží na předpokládané vzdělanostní úrovni žáků pro určitý typ střední školy – a mají pouze všeobecný  orientační charakter.

Jsou uspořádána podle jednotlivých druhů a typů středních škol a požadavků  na uplatnění environmentálního vzdělávání (ve smyslu udržitelného rozvoje) v jejich RVP.

 

Metodické řešení

Výběr úkolů je třeba provést předběžně  - závisí zcela na volbě učitele.

Podle vybavenosti školy pro digitální vzdělávání a  zvoleného úkolu se doporučuje samostatné řešení úkolů jednotlivými žáky nebo ve skupinách s následnou společnou kontrolou, hodnocením a diskusí. 

Při individuálním  (i skupinovém) řešení žáci postupně  získávají také dovednost samostatně nejprve úkol řešit na základě již získaných znalostí, na základě pečlivého pročtení zadání úkolu, vyhledávání dalších informací apod.

Vyřešené úkoly často přímo vybízejí ke společné kontrole vyřešení úkolů,  k následné diskusi – výměně názorů na zpracování úkolů.

Některé úkoly jsou doplněny i náměty k samostatnému následnému  zpracování dalšího úkolu na základě pozorování okolí, různými způsoby zjišťování informací, porovnávání situací, názorů, hodnocení vytvořených grafů apod. Na jejich základě je možno žáky  individuálně vybídnout i k samostatnému řešení projektů, a tak podporovat rozvíjení jejich zájmů a diferencovaně zvyšovat úroveň vzdělávání a jeho orientaci.

Uvedené úkoly je možno různě rozvíjet ve smyslu jednotlivých vzdělávacích oborů – předkládat nové další úkoly k řešení v jednotlivých oblastech přírodních i společenských věd, a také ve směru utváření potřebných občanských i profesních postojů.

Tento způsob „stromovitého“ předkládání otázek a postupného naznačování cesty  k jejich řešení může postupně přispívat k utváření návyků pro individualizaci dalšího  osobního a profesního celoživotního vzdělávání.