L

Poznámka

Jedním z  problémů v naší  (a nejen naší) škole je příliš tradiční dělení znalostí do jednotlivých učebních předmětů (vzdělávacích oborů)  a nedostatek koordinace mezi nimi. Taková situace vyhovovala encyklopedickému pojetí vzdělávání, které odpovídalo bývalému stavu přírodních věd. Již v druhé polovině minulého století  a tím spíše v současné době se hranice mezi jednotlivými vědními disciplinami stále více stírají a nové poznávání skutečnosti se prohlubuje na jejich pomezí – mezioborově. Zároveň čím dále častěji a rychleji nové poznatky pronikají do běžného života.

Tomu musí odpovídat i mezioborové přístupy ve vzdělávání, zdůrazňování integrace i hledání nových možností uspořádání učiva a zdůrazňování mezioborových souvislostí. Je to velmi náročný úkol v komplexním přírodovědném základním vzdělávání – a navíc ještě ve vztazích k chápání vývojových souvislostí a praktických aspektů. Projevuje se také stále častěji  nejen ve výběru základního učiva, ale i novými přístupy v organizaci vzdělávacího systému.

 

Mnohé úkoly portálu EDURAMA nejsou striktně zaměřeny pro jeden určitý vzdělávací obor, ale spíše reflektují celkový integrovaný přístup k danému problému. Tyto úkoly  jsou tedy využitelné buď v několika současných vzdělávacích oborech, nebo jsou v nově koncipovaných integrovaných vzdělávacích celcích, v průřezových tématech a pod.

V každém případě vyžadují koordinovanou spolupráci mezi učiteli (viz část „školní koordinátor EV“).

 

Následující tabulky naznačují takové možnosti využívání řady úkolů mezioborového charakteru a tedy vnášení integrovaného pohledu do procesu vzdělávání.

 

Tabulky zároveň upozorňují,

  • ve kterých úkolech se využívají jednoduché praktické matematické příklady (M) ,
  • kde se vybízí k dalšímu vyhledávání informací, zpracování samostatných úkolů a jejich začlenění do úkolu (I) ,
  • kde je doporučena práce s mapami, s grafy, s tabulkami,
  • kde je možno pro řešení úkolu využívat schéma, stručný informační text,
  • kde jsou úkoly doplněny obrázky a fotografiemi.