L

KLÍČOVÉ POJMY VZDĚLÁVACÍCH OBORŮ 2.ST. ZŠ 

a  jejich vztahy k úkolům jednotlivých knih  na portálu EDURAMA

 

Pro  2.st. ZŠ jsou tytéž úkoly  rozděleny dvěma způsoby takto:

A) NA 3. POLICI nazvanéCesta k udržitelnému rozvoji“ jsou soubory úkolů uspořádány do obsahově logicky uspořádaných knih.

 V nich jsou postupně uvedeny nejprve úkoly týkající se vybraných základních pojmů všeobecného vzdělání důležitých pro následující poznatky o vlivech prostředí na zdraví, o vývoji  a nerovnoměrnosti vztahů člověka a prostředí, o problémech spojených s využíváním přírodních zdrojů, se současným způsobem života i úkolů týkajících se  nezbytnosti udržitelného rozvoje v životě lidské společnosti.

Toto uspořádání ukazuje, co je důležité  a charakteristické pro formální ekologické vzdělávání, které se neorientuje pouze na jednotlivé, i když důležité aktivity v zájmu ochrany životního prostředí, ale má vést  k postupnému komplexnímu pochopení vztahů člověka a prostředí, které vytváří podmínky pro jeho život  - tj.

  • má učit postupně poznávat  a chápat základní souvislosti v přírodě i v prostředí přetvářenému člověkem, uvědomovat si zpětné vazby mezi způsoby života lidí a změnami prostředí v historickém vývoji i v současnosti, důležitost ochrany podmínek pro zdravý  a plnohodnotný život v jednotlivých místech i na celé planetě.

Úkoly nepředstavují uzavřený učební cyklus, ale spíše vytvářejí základnu pro další rozvíjení informací  v dalších směrech podle zájmu a jejich mimořádně důležitou aktualizaci ukazující nejen potřebu rozvíjení lidského poznávání i odpovědnosti.

U čísla  každé tematické skupiny úkolů je uvedena značka,

pod níž je stručný text  - tj. znalosti, které se v úkolu vyvozují, procvičují a opakují. 

B) NA 4. POLICI označenéVzdělávací obory 2.st. ZŠ jsou pak tytéž úkoly uspořádány do 8 mi knih podle tradičních vzdělávacích oborů

V  knihách podle vzdělávacích oborů (VO = předmětů) jsou úkoly uspořádány  v souhlasu s klíčovými pojmy RVP pro jednotlivé vzdělávací obory (VO).

 

Úkoly „integrované“ podoby (tzn. že ukazují důležité mezioborové souvislosti – a sledování integrace je důležitý požadavek RVP!)  jsou uvedeny ve více vzdělávacích oborech (VO) (obvyklých učebních předmětech), kterých se týkají.

 

V  úkolech se spolu s vyvozováním  a rozvíjením znalostí osvojují  také dovednosti a schopnosti (různé kompetence), které si žáci mají osvojovat i v dalších  vzdělávacích  oborech  jako je Informatika a Matematika (praktické početní úkoly, práce s grafy, tabulkovými přehledy, se schématy, s podněty k dalšímu rozvíjení informací, k individuálním řešením ve vztahu k okolí a následným zařazováním k úkolům apod.).

 V řadě úkolů se rozvíjí a ověřuje schopnost čtení s porozuměním, využívání různých map a dalších informačních zdrojů, vyžaduje se  aktivní vytváření  grafů a  schémat, pozorování okolního prostředí , vyhledávání aktuálních informací , diskuse k vyřešeným úkolům a podněcuje se k zaujímání vlastních kritických názorů a postojů, což může být užitečné pro oblast jazykového i estetického vzdělávání.

 

V následujících  tabulkových přehledech jsou uvedeny:

a) Vztahy mezi klíčovými pojmy RVP pro jednotlivé VO a  úkoly z jednotlivých knih

 Jednotlivé knihy jsou stručně označovány takto:

1. Země 2. Život
3. Biodiv 4. Ekologie
5. Krajina 6. Zdraví
7. Vývoj 8. Nerovno
9. Energie 10. OZ
11. NeOZ 12. Způsob
13. Problémy 14. UR             

 

Klíčové pojmy jsou uvedeny přesně podle RVP, nebo je popř. uvedeno i jejich zpřesnění sledované v úkolu. 

 

b) Přehled mezioborových souvislostí úkolů a úkolů vhodných z dalších hledisek ( matematiky, informatiky, práce s mapami, grafy, schématy, apod. )

 Přehledy představují příklady doporučení k využití úkolů pro zjednodušení práce učitele; nečiní si nárok na přesnost a úplnost.

O využití úkolů rozhodují sami učitelé podle svých potřeb a možností.

 

Úkoly je možno využívat různě i několikrát  - celé, nebo jejich části: například  pro vyvozování pojmů, pro jejich aplikaci v dalších souvislostech, pro procvičování a opakování znalostí i v různých ročnících specificky podle ŠVP.   Znovuzařazování těchto úkolů do výuky by mělo být spojeno s koordinací EV v rámci pedagogického sboru.