Typ: Lekce
79691:úkoly
1. stupeň ZŠ
Klíčové pojmy vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět
Na 1. stupni ZŠ je obsahový základ environmentálního vzdělávání v jediném vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět. Tento obor (VO) je východiskem pro výběr klíčových pojmů, které se vyvozují v interaktivních úkolech.
Nejprve se v nich postupně objasňují základní pojmy uvedené v nadpisu jednotlivých knih, které se pak v dalších úkolech rozvíjejí ve vztahu důležitosti pro člověka a poté i z hlediska odpovědného jednání . (tj. ve třech základních okruzích informací)
Úkoly jsou většinou provázeny nejen fotografiemi a obrázky, ale také dvojicí skřítků, kteří vtipně vybízejí k řešení úkolů, zpřístupňují je, rozdávají pochvalu za úspěšná jednoznačná řešení. Platí, že čím nižší je věk žáků, tím více je třeba předávání znalostí a utváření základů odborných pojmů spojovat s ovlivňováním citů a aktivity, s podněcováním zájmu a s využíváním okolního prostředí. Doporučuje se na úkoly navázat rozhovory, využívání zkušeností, přímé aktivity pro ochranu prostředí, jednoduché cílevědomé zkoumání a co nejvíce bezprostřední kontakty s okolním prostředím, zvláště s přírodou.
Některé úkoly v kapitolách jednotlivých knih se netýkají pouze jednoho, ale i několika klíčových pojmů, a tak přispívají i k počátečnímu utváření myšlení v souvislostech.
Vzhledem k tomu, že obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět se dělí do pěti tematických okruhů (tj. „Místo, kde žijeme“, „Lidé kolem nás“, „Lidé a čas“, „Rozmanitost přírody“ a „Člověk, jeho zdraví a bezpečí“) , jsou tabulkové přehledy klíčových pojmů a úkolů, které jsou vhodné při jejich vyvozování, uvedeny takto:
a) úkolů jednotlivých knih portálu EDURAMA ke klíčovým pojmům jednotlivých tematických okruhů VO Člověk a jeho svět,
b) souhrn vztahů všech úkolů ve všech knihách portálu ke klíčovým pojmům celého vzdělávacího oboru „Člověk a jeho svět“.