L

1. stupeň ZŠ

Klíčové pojmy vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět

 

Na 1. stupni ZŠ je obsahový základ environmentálního vzdělávání v jediném  vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět. Tento obor (VO) je východiskem pro výběr klíčových pojmů, které se vyvozují v interaktivních úkolech.

Nejprve se v nich postupně objasňují  základní pojmy uvedené v nadpisu jednotlivých knih, které se pak v dalších úkolech rozvíjejí ve vztahu důležitosti pro člověka a poté i z hlediska odpovědného jednání . (tj. ve třech základních  okruzích informací)

 

Úkoly jsou většinou provázeny nejen fotografiemi a obrázky, ale také dvojicí skřítků, kteří vtipně vybízejí k řešení úkolů, zpřístupňují je, rozdávají pochvalu za úspěšná jednoznačná řešení. Platí, že čím nižší je věk žáků, tím více je třeba předávání znalostí a utváření základů odborných pojmů spojovat s ovlivňováním citů a aktivity, s podněcováním zájmu a s využíváním okolního prostředí. Doporučuje se na úkoly navázat rozhovory, využívání zkušeností, přímé aktivity pro ochranu prostředí,  jednoduché cílevědomé zkoumání  a co nejvíce bezprostřední  kontakty  s okolním prostředím, zvláště s přírodou.

 

Některé úkoly v kapitolách jednotlivých knih  se  netýkají pouze jednoho, ale i několika klíčových pojmů, a tak přispívají i k počátečnímu utváření myšlení v  souvislostech.

 

Vzhledem k tomu, že obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět se dělí do pěti  tematických okruhů (tj. „Místo, kde žijeme“, „Lidé kolem nás“, „Lidé a čas“, „Rozmanitost přírody“ a „Člověk, jeho zdraví a bezpečí“) , jsou tabulkové přehledy klíčových pojmů a úkolů, které jsou vhodné  při jejich vyvozování, uvedeny  takto:

 

a) úkolů jednotlivých knih portálu EDURAMA ke klíčovým pojmům jednotlivých tematických okruhů  VO Člověk a jeho svět,

b) souhrn vztahů všech úkolů ve všech knihách portálu ke klíčovým pojmům celého  vzdělávacího oboru „Člověk a jeho svět“.