L

1. Úvod

ÚVOD

Úvod  ke klíčovým pojmům pro EV

Cílem portálu je přispět řešením interaktivních úkolů pro jednotlivé stupně všeobecného vzdělávání  k environmentálnímu  vzdělávání ve smyslu udržitelného rozvoje (stručně Ekologické vzdělávání – viz část Pojetí EV) ; jde o postupné získávání znalostí o přírodě a souvislostech v ní, o vývoji vztahů člověka k přírodě i k přetváření a využívání prostředí  a přírodních zdrojů, o souvislostech ekonomických, sociálních a environmentálních vedoucích k řadě vážných problémů  a vybízejících k uvědomění si nezbytnosti udržitelnosti dalšího vývoje.

Tyto úkoly odpovídají požadavkům RVP na učivo v různých přírodovědných a společenskovědných vzdělávacích oborech pro jednotlivé stupně škol.  Učivo vyjadřují soubory klíčových pojmů, kterým by žák na úrovni daného stupně vzdělávání měl porozumět a prakticky si je osvojit.

V mnoha úkolech jsou velmi důležité mezioborové přístupy, které ve vzdělávání nenásilně umožňují uplatňování často požadované a zřídka realizované integrace.

 

Interaktivní řešení úkolů předpokládá navazující hodnocení výsledků a doplňování různými způsoby (rozhovory, pozorováním okolí atd.).  Je tedy  zároveň úzce spojeno s rozvíjením různých kompetencí - tj. schopností, dovedností, připravenosti k jednání atd. podle požadavků RVP pro jednotlivé stupně vzdělávání.

 

V souladu s požadavky RVP na další vzdělávací obory by žáci měli získávané znalosti využívat  a různě je rozvíjet i v dalších vzdělávacích oborech – tj. v jazykovém a matematickém vzdělávání, v oborech estetického zaměření apod.

Svou četností ,variabilitou i pestrostí vyhovují  potřebě individuálního přístupu k žákům podle jejich schopností a zájmů a zároveň učitelům umožňují výběr a různé možnosti využívání úkolů nejen z hledisek rozvíjení znalostí, ale i výchovných vlivů.

 

Na 1.st. ZŠ jsou klíčové pojmy  důležité pro EV soustředěné v jediném vzdělávacím oboru  „Člověk a jeho svět“.  Vzhledem k tomu jsou na portálu EDURAMA uvedeny v samostatné  polici i příklady knih s úkoly, které obsahují náměty pro EV v dalších vzdělávacích oborech jakými jsou Český jazyk, Cizí jazyk, Matematika, Informatika, Výtvarná výchova a Pracovní  výchova.  Tyto úkoly jsou  doporučené přímo učiteli z 1.stupně ZŠ.

Počet úkolů, které je možno v průběhu 1.stupně (resp. přibližně od 2.roč.ZŠ) postupně  využívat, je poměrně velký – přes 1800.

 

Od 2.stupně ZŠ jsou klíčové pojmy důležité pro EV uváděny podle učiva RVP pro  jednotlivé vzdělávací obory přírodovědné a společenskovědné.

Tematických souborů úkolů pro tento vyšší vzdělávací stupeň  je 559.

 

Pro jednotlivé vzdělávací obory na 2.st. ZŠ  jsou ve 4. polici přímo na portálu uvedeny tabulky doporučených úkolů.  

Kromě toho jsou ještě úkoly v následujících  tabulkách přiřazeny přímo  ke klíčovým pojmům podle učiva určeného pro  jednotlivé  vzdělávací  obory  v RVP pro 2.st. ZŠ. (Některé klíčové pojmy jsou v RVP uváděny z různých hledisek i v několika VO – a tomu odpovídá i doporučení úkolů.)

 

V samostatném přehledu klíčových pojmů, vztahujících se k EV podle RVP pro středoškolskou úroveň, jsou pak ještě uvedeny náročnější úkoly  pro jednotlivé vzdělávací obory, které zřejmě nebudou vždy na 2.stupni ZŠ plně využity a je možno je zařadit  k opakování, shrnutí  a jako podnětu k diskusi v různých typech středních škol.

Následující tabulky klíčových pojmů pro EV a odpovídajících úkolů:

  • pro 1.st.ZŠ
  • pro 2.st. ZŠ
  • pro různé střední školy