23

Kůrovcová katastrofa

 

Co si představuješ pod označením přírodní katastrofa? 

Autor: Huhulenik – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15774196
Chmee2 / Public domain;  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e5/Pisek_povoden.jpg

        

https://pixabay.com/cs/photos/lesn%C3%AD-po%C5%BE%C3%A1r-po%C5%BE%C3%A1r-blaze-hasi%C4%8Di-3782544/

                                              

Co bývá přímou příčinou těchto přírodních katastrof? 

Podobné přírodní  katastrofy nemusí způsobit jen náhlé příhody, ale také dlouhodobě působící sucho – a různé lidské činnosti

Chmee2 / CC BY-SA (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/);  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c5/Aridity.jpg;

       

V druhé polovině minulého století naše lesy v severní části země byly zcela zničeny znečištěným ovzduším především vlivem plynu, jehož chemický vzorec je SO2.  Jaký je název tohoto plynu?   

Prohlédni si obrázek:

High Contrast / CC BY 3.0 DE (https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/de/deed.en);  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1e/Dead_trees_in_the_Bavarian_Forest_-_Dreisesselberg_-04.JPG
Lovecz / Public domain;  https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0c/Acid_rain_woods1.JPG

les v Jizerských horách v roce 2006  zničený  znečištěným ovzduším – zejména SO2.    

Jak se tento plyn jmenuje a jak se dostával do ovzduší?
Připomeň si, je možno tento plyn v elektrárnách i jinde nějak zachytit?
Používá se přitom sloučenina, která má chemický vzorec CaCO3. Napiš slovy její chemické složení a její běžné označení:

I když se v současné době kouřové plyny z elektráren odsiřují, část nečistot se stále do ovzduší dostává,  a proto se lesy v těchto oblastech občas práškují vápencem, který snižuje kyselost půdy.

Co je vidět v dolní části fotografie z Jizerských hor?

V Jizerských horách se už lesy opět zazelenaly, ale přišla další  a ještě větší katastrofa – a postihla celou naši republiku v oblastech smrkových lesů…        spojily se na ní  dvě příčiny -  kůrovec a sucho.

Tak začaly lesy usychat  téměř po celé republice. - a neusychají pouze smrky, ale dokonce na mnoha místech i borovice

Katastrofa se začala šířit od sveverní Moravy směrem k jihu a západu, jak ukazuje mapka – a místo lesů  zůstávají obrovské vykácené bezlesé plochy……. (barvou se vyznačuje množství dřeva napadeného kůrovcem a vytěženého v roce 2018)

http://www.silvarium.cz/media/k2/items/cache/6298409edce707e5033953f324dc58ef_XL.
https://g.denik.cz/40/50/na-trebicskou-hynou-desetitisice-borovic-zasychaji-na-stojato-13_galerie-980.jpg

Katastrofa se začala šířit od sveverní Moravy směrem k jihu a západu, jak ukazuje mapka – a místo lesů  zůstávají obrovské vykácené bezlesé plochy…….(barvou se vyznačuje množství dřeva napadeného kůrovcem a vytěženého v roce 2018)

https://sanceprolesy.cz/wp-content/uploads/2019/10/mapa.jpg

A jaká je krajina bez lesů???

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/foto-kurovec-a-sucho-jeseniky/r~d824d710b91c11e9ab10ac1f6b220ee8/r~bfdbcda0b90111e9a01c0cc47ab5f122/
http://www.silvarium.cz/lesnictvi/jarni-kurovcova-mapa-zverejnena

Ukazuje se, že příčinou této katastrofy není jen kůrovec, který zkázu dokončí, ale i celkové hospodaření, které krajinu vysušuje a zvyšuje v ní teplotu.

Uvaž, zda lesní katastrofa může souviset i se současnými klimatickými změnami a napiš svůj názor: 

O tom, jaký význam mají lesy v krajině i rozptýlená zeleň mezi lány polí se můžeme přesvědčit i doporučeným měřením v okolní přírodě.

Námět k pozorování:

V některém slunečném dnu ke konci školního roku (nebo o prázdninách) si vyjděte do okolí a podle možností změřte teplotu v bylinném patru lesa a potom ve stejné výšce nad povrchem v místech, kde byly stromy vykáceny a vznikla tam bezlesá planina.

Potom totéž opakujte v bezlesé krajině v okolí a změřte teplotu ve stejné výšce nad zemí na sklizeném poli (obilnin nebo řepky) a v místech s rozptýlenou zelení (na mezi s keři, bylinami apod.). Místa měření si vyfotografujte, napište den a hodinu měření – a měření několikrát (alespoň 3x) opakujte. Vyvoďte závěr – a popř. po prázdninách porovnejte s ostatními. 

V jakém stavu jsou lesy v okolí? 

Vyfotografuj lesy v okolí tak, aby nejméně 3 fotografie vystihovaly současnou situaci lesů u vás – je les zdravý ? nebo je po katastrofě ? U každé fotografie napiš, kde a kdy byla pořízena – a fotografie vlož sem.
Co je nezbytné dělat ???? Můžeš nějak pomoci ochránit lesy i ty?

11